پیانو چیست؟ آشنایی با انواع پيانو

آشنایی با انواع پيانو
  • تاریخ ایجاد: 18 اسفند 1401

آشنایی با انواع پیانو

انواع مختلفی از پیانوها وجود دارد که هر کدام از نظر شکل و اندازه، صدا و سایر ویژگی‌ها متفاوت هستند، که انتخاب یکی از آنها به یک کار سخت و دشوار تبدیل می‌شود. بیایید ببینیم چه نوع پیانویی ممکن است برای آموزش پیانو شما مناسب باشد، از پایه‌های بلند گرفته تا لوازم دیجیتال، الکترونیک و برق.

پیانو دیجیتال

پیانو دیجیتال نوعی ساز کیبوردی الکترونیکی است که در درجه اول به عنوان جایگزینی برای پیانوی آکوستیک سنتی طراحی شده است، هم از نظر احساس نواختن و هم در صدایی که تولید می کند.

پیانوهای دیجیتال از شبیه سازی سنتز شده یا نمونه های ضبط شده یک پیانو آکوستیک استفاده می کنند که از طریق یکی از بلندگوهای داخلی بیشتر نواخته می شود.

آنها همچنین دارای کلیدهای وزنی هستند که حس یک پیانوی آکوستیک را دوباره ایجاد می کنند. برخی از پیانوهای دیجیتال به گونه ای طراحی شده اند که شبیه پیانوهای ایستاده یا گرند نیز هستند. برخی دیگر ممکن است بسیار ساده و بدون پایه باشند.

مشابه یک پیانو آکوستیک سنتی، ویژگی بارز پیانو دیجیتال یک کیبورد موزیکال با 88 کلید است. کلیدها برای شبیه‌سازی عملکرد یک پیانو آکوستیک وزن دارند و به سرعت حساس هستند به طوری که صدا و صدای یک نت نواخته شده به شدت فشار دادن کلید بستگی دارد.

پیانو آکوستیک

پیانو آکوستیک

انواع مختلفی از پیانوهای آکوستیک وجود دارد. بزرگ، مربع، راست و غیره. پیانوی معمولی که به آن گراند نیز گفته می شود، دارای قاب و سیم هایی است که به صورت افقی حرکت می کنند و در نتیجه به دلیل بدنه بزرگتر، فضای بیشتری را اشغال می کنند

یک پیانو آکوستیک معمولا یک حفاظ چوبی در اطراف جعبه صدا و سیم های فلزی دارد، که تحت ‌فشار زیاد در یک قاب فلزی سنگین قرار دارند. فشردن یک یا چند کلیک روی صفحه‌ کلید پیانو باعث می شود چکش پد دار(معمولا پد با نمد سفت) به سیم ها ضربه بزند.

چکش از سیم ها رد می شود و رشته ها در فرکانس رزونانس خود ارتعاش می کنند. این ارتعاشات از طریق یک پل به  soundboard  انتقال داده می‌ شود که با ‌اتصال موثرتر انرژی آکوستیک به هوا تقویت می شود. وقتی کلید آزاد می ‌شود، مانع یا دمپر ارتعاش سیم‌ها را متوقف می‌ کند و صدا را پایان می ‌دهد.

حتی زمانی که کلیدها توسط دست ها و انگشت ها آزاد شوند، نت ها را می توان با استفاده از پدالها در پایه دستگاه نگه داشت.

پیانوهای آکوستیک به‌صورت تقریبی از 10 هزار قطعه تشکیل شده است؛ نوع آکوستیک پیانو هر 6 ماه یک‌ بار نیاز به کوک شدن علاوه‌ برآن این نوع از پیانو به دسته گرند و دیواری تقسیم می‌شود.

مطالعه بیشتر: تفاوت بین پیانو دیجیتال و کیبورد

پیانو رویال grand

پیانوهای گرند بزرگ‌ترین نوع و اغلب گران ‌ترین نوع پیانو هستند. آنها طیف گسترده ای پویا، رزونانس غنی، تونالیته متنوع و لمس پاسخگو را ارائه می دهند و به همین دلایل عموماً انتخاب نوازندگان حرفه ای، به ویژه آنهایی که موسیقی کلاسیک یا جاز می نوازند، هستند.

اندازه‌های پیانوهای گرند متفاوت است، از مدل‌های «Baby grand» که می‌توانند به اندازه 5 اینچ طول داشته باشند، تا مدل‌های «Concert Grand» که می‌تواند 9 اینچ یا بیشتر باشد. یک چیز مشترک همه آنها قاب های عظیم ساخته شده از فلز ریخته گری و تخته های صوتی نصب شده به صورت افقی ساخته شده از چوب نازک است.

دمپرها در بالای سیم ها، در مجاورت چکش ها قرار می گیرند، که آنها نیز افقی هستند، و درب آن را می توان برای پخش بیشتر صدا بالا برد. همه پیانوهای بزرگ دارای 88 کلید چوبی عاج، چوبی یا چوبی با پوشش عاج هستند و دارای یک جلد قابل جمع شدن هستند که شامل یک پایه موسیقی است و روی کلیدها می‌چرخد یا روی کلیدها تا می‌شود.

پیانو گرند به علت استحکام در ساخت آن و استفاده از سیم‌های مسی در آن قدرت و استحکام بسیار بالاتری از نوع دیجیتال دارد؛ پیانوهای دیجیتال به علت استفاده از قطعات الکترونیکی طول عمر کمتری از پیانو گرند دارند.

پیانوهای گرند همان‌طور که اشاره کردیم با توجه‌ به وسعتی که دارند جای بسیار زیادی مشغول می‌کند و برای اینکه بتوان یک پیانوی گرند داشت علاوه بر هزینه هنگفت آن نیاز به یک فضای بزرگ هم داریم.

اما پیانوهای دیجیتال ابعاد نسبتاً متوسطی دارند و به‌راحتی در هر فضایی جا می‌شوند.

پیانو دیواری upright

پیانو دیواری upright

انواع مختلفی از پیانوهای ایستاده وجود دارد: اسپینت، کنسول، استودیو و…

پیانوی دیواری، ساز موسیقی که در آن صفحه صدا و صفحه سیم‌ها به صورت عمودی، عمود بر کیبورد اجرا می‌شوند، بنابراین فضای کمتری نسبت به پیانوی بزرگ معمولی اشغال می‌کنند.

پیانوهای دیواری در ارتفاع های مختلف ساخته می شوند و اینها عموماً به دلیل کوتاهی سیم‌ها و تخته‌های صوتی نسبتاً کوچکشان، لحن پایین‌تری دارند.

پیانوهای دیواری بزرگتر در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 بسیار محبوب بودند. عملکرد (مکانیسم چکش و دمپر) قائم با عملکرد پیانو گرند عمدتاً از این جهت متفاوت است که حرکت عمودی به جای اینکه توسط نیروی جاذبه به تنهایی، مانند یک گرند، توسط فنرها به حالت استراحت برگردانده شود.

این، تا حدی، دلیل «لمس» مشخصه پایه‌ها است که از لمس بزرگ‌ها متمایز است. مزیت اصلی پیانوهای ایستاده در قیمت متوسط و فشرده بودن آنها نهفته است. آنها ابزار خانه و مدرسه هستند، نه برای صحنه کنسرت.

اکثر پیانوهای قائم دارای سیم هایی هستند که از پایین بدنه، نزدیک زمین به سمت بالا حرکت می کنند. این طرح مرهون جان آیزاک هاوکینز، یک انگلیسی است که در حدود سال 1800 در ایالات متحده زندگی می کرد و یکی از سازندگان مهم پیانو در فیلادلفیا شد.

پیانو اسپینت

اولین مدلی که از پیانوی دیواری قصد معرفی آن را داریم پیانوی اسپینت است این نوع از پیانو کیفیت و حجم صدای بسیار کمی دارد و همچنین نسبت به باقی مدل‌ها قیمت مناسب‌تری نیز دارد.

پیانو اسپینت از اواسط دهه 1930 در همه جا در خانواده های آمریکایی وجود داشت، اما کاهش محبوبیت به تولید آنها در دهه 1990 پایان داد. این مینی پیانوها با قیمت رقابتی به کسانی که در فضاهای کوچکتر با درآمد کمتر زندگی می کنند این امکان را می دهد که پیانو را وارد خانه خود کنند. اگرچه اسپینت شبیه یک پیانو معمولی است، اما چندین تفاوت ساختاری وجود دارد.

پیانو Spinet ریشه در قرن 16 در ایتالیا دارد، جایی که در انگلستان و فرانسه محبوب شد. اسپینت جایگزین هارپسیکوردهای بزرگ و پرهزینه ساخته شده در قرن 17 و 18 شد و ریشه شناسی کلمه spinet دو منبع احتمالی دارد.

کلمه spinet ممکن است از اصطلاح لاتین spinae یا thorns گرفته شده باشد. کلمه اسپینت ممکن است اشاره ای به مکانیسم های قلاب مانندی باشد که سیم های پیانو را می کندند. از طرف دیگر، برخی از کارشناسان اصطلاح اسپینت را به مخترع ونیزی قرن هفدهم، جووانی اسپینتی مرتبط می‌کنند.

معایب پیانو اسپینت کیفیت صدای ضعیف و عملکرد ناکارآمد است که نواختن نامناسب را ایجاد می کند. کوک کردن اسپینت نیز چالش برانگیز است و سیستم دراپ اکشن دسترسی دشواری را ارائه می دهد. اگرچه این پیانوها مقرون به صرفه هستند، اما معمولاً آلات موسیقی ضعیفی هستند.

پیانو کنسول

مدل بعدی از نوع پیانو دیواری کنسول است، این نوع از پیانو در طرح و مدل‌های مختلف در بازار موجود است و به‌ راحتی می‌توانید با توجه ‌به سلیقه شخصی خود یک نمونه از آن را انتخاب کنید.

ارتفاع پیانو کنسول بین 1 تا 1.1 متر است و با توجه ‌به مورد قبلی صدای بهتر و رساتری دارد.

پیانوی کنسولی نوع بزرگی از پیانوی دیواری است، اما با پیانوی گرند متفاوت است زیرا چکش روی سیم به‌جای افقی، عمودی تنظیم می‌شود. بیشتر پیانوهای کنسولی بین 40 تا 44 اینچ قد دارند، بنابراین هنوز جمع و جور هستند و در فضا صرفه جویی می کنند، اما صدای و کیفیت بهتری نسبت به پیانوهای قائم کوچکتر مانند اسپینت دارند.

پیانوی کنسولی نسخه بزرگتر از پیانوی ایستاده است. در نتیجه، پیانوی کنسول برای پیانیست‌های خانگی و نوازندگان پیشرفته پیانو مناسب است، با کیفیت صدای عالی که بسیار بالاتر از اسپینت است، اما نه به اندازه یک پیانوی بزرگ، طنین‌دار یا غنی است

مطالعه بیشتر : بهترین نوازندگان پیانو جهان

قرار گرفتن جای کلیدها در پیانو

همانطور که از یک حرف به حرف بعدی در الفبا می رویم، هر نت بالاتر از حرف قبلی است. از طرف دیگر، اگر در جهت معکوس )از G به F به E و غیره(  برویم، هر نت پایین‌تر از نت قبلی است.

A B    C D E    F   G

————————————

LOWER                                 HIGHER

 

نت بعدی بعد از G (حرکت به ترتیب حروف الفبا) به A برمی گردد و الگو دوباره شروع می شود. پس فقط به یاد داشته باشید که هیچ حرف H روی پیانو وجود ندارد!

 

   A   B   C   D   E   F   G   /   A   B   C   D   E   F   G /  A   B   C   D   E   F   G                

 

در این مرحله، ما از قبل اصول اولیه را دریافت کردیم، اما فقط باید یک چین و چروک کوچک اضافه کنیم. به جای اینکه A را به عنوان نت آغازین الگو در نظر بگیریم، C را نت شروع در نظر می گیریم، مانند این:

 

C   D   E   F   G   A   B   /   C   D   E   F   G   A   B /   C   D   E   F   G   A   B

 

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات