آموزش فلوت کلید دار
آموزش فلوت کلید دار در آموزشگاه موسیقی چکاد
فلوت از سازهای بادی چوبی (بی زبانه یا بی قمیش) است که بر خلاف دیگر سازهای این دسته صدای آن نه از لرزش قمیش بلکه از نوسان هوای دمیده شده بر لبه دهنی (یا تیغه هوائی) ساز تولید میشود. فلوت جز سازهای بادی چوبی بدون زبانه میباشد.اگر می خواهید در یک موسسه یادگیری فعالیت هنری خود را آغاز کنید آموزشگاه موسیقی چکاد برای شما بهترین انتخاب است.
فلوتها در گذشته از جنس چوب ساخته میشدند (به همین دلیل در قدیم از آن به عنوان ساز بادی چوبی نام برده میشد) ولی امروزه با وجود اینکه این ساز در زمره سازهای بادی چوبی قرار دارد، لیکن ملاک تقسیم بندی آن جنس و آلیاژی که در ساخت آن استفاده شده مد نظر نیست، بلکه نحوه تولید صدای آن است.
تاریخچه و تکامل ساز فلوت کلید دار
قبل از شروع آموزش فلوت بهتر است با تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید. واژه فلوت در زبانهای اروپایی به معنای نام کلی سازهای مشابه فلوت نیز بکار میرود. ساز فلوت و ساز شرقی نی هم نوعی فلوت شمرده میشود. بهطور کلی فلوت و نی سازهایی همخانواده هستند.
ساز فلوت به صورت افقی به موازات لب ها توسط دو دست نوازنده گرفته می شود و به وسیله ی دمیدن در سوراخ جانبی آن به صدا در می آید .در قدیم این ساز بدون کلید بود ولی در نیمه ی اول قرن نوزدهم میلادی شخصی به نام تئو بالد بوهم برای فلوت کلید هایی اختراع کرد و تعداد سوراخ های آن را افزایش داد. در حال حاضر به فلوت ، فلوت بوهم یا فلوت کلید دار نیز می گویند . وسعت صوتی این یاز سه اکتاو می باشد .امروزه این ساز بیشتر از نقره و کروم ساخته می شود .
معرفی ساز فلوت کلیددار توسط مریم کتابی – آموزشگاه موسیقی چکاد
قدیمی ترین نوع این ساز را می توان (نی لبک) نامید که هنگام دمیدن در آن، صدا از لبه انتهایی ان خارج می شود. اکنون ساز فلوت را افقی نگه می دارند و از پهلو در آن می دمند. این ساز در حدود قرن دوازده از مشرق زمین به اروپا راه یافت و بیشتر در ارکسترهای نظامی به کار می رفت و در اواسط قرن هفده توسط یک خانواده فرانسوی موسوم به(هوتتره) صورت گرفت.
همچنین عملکرد اساسی و برجسته تئوبالد بوهم در مونیخ،در سه سال اولیه قرن نوزده، در این زمینه بسیار مهم بود. ساز فلوت بوهم که ازچوب یا فلزساخته شده است، با اندکی تغییر، همان فلوتی است که امروزه در ارکستر سمفونیک اکثر نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
طول ساز فلوت تقریبا 66 سانتی متر و قطر آن5/2 سانتی متر است. ساز فلوت عموما از چوب یا فلز سفید ساخته می شود و گاه از فلزاتی مانند نقره یا طلا نیز در ساخت آن استفاده می کنند.
قسمت های مختلف ساز فلوت
در آموزش فلوت با قسمت های مختلف ساز آشنا میشویم. ساز فلوت یک لوله مسدود است که از سه قسمت تشکیل می شود:
سرhead
محل دمیدن نوازنده بر روی این قسمت قراردارد که یک سر آن نیزمسدود است.
بدن body
این قسمت طول نسبتا زیادی دارد که سوراخ هایی روی آن ایجاد شده اند و این سوراخ ها با سوراخ گیرپوشانده شده اند.
پایه foot
این قسمت بعدها به فلوت اضافه شده است و دو نیم پرده به وسعت آن اضافه می کند.
تولید آواز و زبان زدن articulation and tonguing
در آموزش فلوت به تحوه تولید تن ها می پردازیم. نحوه تولید تن ها در فلوت معمولا با تکیه و حرکت زبان است. در تکیه های تک زبانی، از هجای tu(تو) استفاده می شود. چون نواختن نت های سریع، در سرعت های زیاد، با تکیه تک زبانی مشکل است، نیاز به تکیه دیگری است و در این مواقع، از هجاهای ku-tu (تو-کو) استفاده می شود. اگر تکیه دو زبانی نیز برای اجرای نت های سریع کافی نباشد از تکیه ی سه زبانی استفاده می کنند: tu-ku-tu (تو-کو-تو) یا tu-tu-ku
یکی دیگر از تکنیک های رایج زبان ردن در این ساز، flutter است که دران، زبان با سرعت حرکت می کند و نوازنده، تن یا تن هایی را اجرا می کند. این تکنیکها در دورههای آموزش فلوت تدریس میشود.
فلوت جزء سازهای غربی است، اگر تمایل به یادگیری سازهای ایرانی به مانند آموزش نی دارید کلیک کنید.
استفاده از چند فلوت در آموزش فلوت
در دوران کلاسیک آهنگسازان در تعداد فلوت هایی که در آثارشان استفاده می کردند تغییراتی دادند. هایدن معمولا از دو فلوت استفاده می کرد اما در قطعه خلقت (creation) احتیاج به سه فلوت پیدا کرد. موتسارت گاهی فقط از یک فلوت استفاده می کرد، مانند شوبرت در سمفونی 5. از دوره بتهون استفاده ازدو فلوت در ارکستربه تدریج معمول شد و گاه نیز از دو فلوت و یک فلوت پیکولو استفاده می کردند.
در بیشتر ارکسترهای قرن نوزده استفاده از سه فلوت در ارکستر رایج شد و از چهار فلوت یا حتی پنج ساز از خانواده ی فلوت (دو پیکولو یا یک پیکولوو یک آلتو) نیز استفاده می کردند. اجرای تنالیته های (ر)، (سل)، (دو)، (فا)، (سی بمل)، (می بل)، (لا) و(می) برای فلوت مناسب تر هستند.
این فلوت ها را در سه حالت به کار می برند:
1.به صورت دوبل در اکتاو یا اونیسون (unison)
2.به صورت فواصل مساوی
3. در قطعات بلند، تند یا کشیده، یکی با دیگری تعویض می شد یا کاملا قسمت های متفاوتی را اجرا می کردند.
ساز فلوت آلتو
این ساز که در آخرین دهه ی قرن نوزده اهمیت ویژهای یافت، در پارتیتورهای ایگوراستراوینسکی و موریس راول بسیار مورد توجه قرارگرفت. در بسیاری از متن های مربوط به ارکستراسون و یا در پارتیتورها فلوت آلتو، فلوت باس نامیده شده است ( تا قبل از پیدایش فلوت باس). در حال حاضر این ساز یکی از سازهای ارکستر سمفونیک به شمار می رود، اگرچه به ندرت درپارتیتورها دیده می شود.
لوله فلوت آلتو ضخیم تر و بزرگ ترازفلوت معمولی است و بدنه آن مانند فلوت، مستقیم است و یا مانند فلوت باس، صدو هشتاد درجه خم شده است. همان طور که از صدا دهی واقعی فلوت آلتو پیدا است این ساز انتقالی است و سیستم انگشت گذاری آن مثل فلوت است ولی هر نوتی که می نوازد یک چهارم درست پایین تر ازآنچه نوشته می شود صدا می دهد و بنابراین، به فلوت (سل) نیزشهرت دارد.
صدا در این منطقه معمولی و فاقد درخشندگی است. این منطقه در فلوت درخشندگی بهتری دارد. اگرچه تمام تکنیک های عمومی فلوت درفلوت آلتو نیز قابل اجرا هستند اما تولید نت ها در فلوت آلتو، به دلیل اندازه و حجم بزرگ تر لوله، به نفس بیشتری نیازمند است. نت های پایینتر (بم تر) فلوت آلتو غنا و قدرت بیشتری دارند اما در مناطق صوتی پایین این سازبیشتر استفاده شود.
بیشتر بدانید: برای آموزش گیتار کلیک کنید.
فلوت باس
فلوت باس، یکی از سازهای مهم در ارکستر است که در دورههای آموزش فلوت نیز تدریس میشود. از اواسط قرن نوزده نوازندگان و سازندگان فلوت به فکر ساختن سازی باس دراین خانواده افتاده اند. تئوبالد بوهم، اولین کسی بود که سعی در ساختن یک فلوت باس کرد اما نتیجه فاقد کارآیی لازم بود. تا سال1930 اقدامی در این مورد نشد و در این سالها رودال و کارل که هر دو از سازندگان فلوت بودند، براساس فلوت بوهم، فلوت باس را ساختند.
قسمت بالایی این ساز، صدوهشتاد درجه به پایین، ازقسمت سر، خم می شود و در این حالت لوله اصلی از طرف راست بدن نوازنده عبور می کند
این ساز یک اکتاو پایین تر از آنچه نوشته می شود صدا می دهد. نوازندگی فلوت باس از فلوت آلتو مشکل تر نیست ولی به خاطر بدیع بودن و گران بودن ساز، درارکسترها کمتر استفاده می شود و آهنگسازان نیز در آثار خود، به ندرت آن را به کار می برند. صدای این ساز را می توان دربعضی ارکسترهای مجلسی، موسیقی های فیلم و بعضی گروه های موسیقی شنید.
فلوت باس در محدوده صوتی پایین و بم خود بسیار غنی و تاثیرگذاراست.
نحوه در دست گرفتن ساز در آموزش فلوت
اولین نکته ای که در آموزش فلوت باید یاد بگیرید، نحوه صحیح در دست گرفتن ساز فلوت است. دست گرفتن فلوت در ابتدا ممکن است چالشبرانگیز باشد، اما با تمرین و یادگیری نکات اساسی میتوان به راحتی الگوی صحیح را یادگرفت. مهمترین نکته این است که فلوت را نباید با کل دست نگه داشت؛ بلکه فقط نوک انگشتان باید با کلیدهای اصلی ساز در ارتباط باشند. حالت انگشتان نیز باید طبیعی و اندکی خمیده باشد تا از خستگی و فشار اضافی جلوگیری شود.
در دستگیری فلوت، هر انگشت باید روی کلید مخصوص به خود قرار گیرد. انگشتان دست چپ روی کلیدهای مشخصی قرار میگیرند که با تمرین مداوم در حافظه عضلانی تثبیت میشوند. برای انگشتان دست راست نیز، سه کلید اصلی در انتهای فلوت وجود دارد که باید به ترتیب با انگشت اشاره، میانه، و حلقه پوشیده شوند، در حالی که انگشت کوچک دست راست روی کلید خاصی در کنار این سه کلید قرار میگیرد.
آموزش فلوت زدن
آموزش فلوت کلیددار
آموزش فلوت کلیددار در آموزشگاه موسیقی چکاد با بهرهگیری از اساتید مجرب و متخصص انجام میشود. این نوع فلوت که یکی از سازهای بادی چوبی محسوب میشود، به وسیلهی دمیدن هوا و ارتعاش آن بر لبه دهانی، صدایی دلنشین تولید میکند. فلوت کلیددار برخلاف نی، به صورت افقی نواخته میشود و به دلیل داشتن کلیدهای متعدد، امکان اجرای قطعات پیچیده و متنوع را برای نوازندگان فراهم میآورد.
در دورههای آموزش فلوت کلیددار، هنرجویان با مبانی نوازندگی این ساز آشنا میشوند و به مرور تکنیکهای پیشرفتهتر را فرا میگیرند. تمرکز بر روی آموزش صحیح تنفس، طرز نگهداشتن ساز، و نحوه تولید صدا از جمله موضوعاتی است که در این کلاسها مورد توجه قرار میگیرد. آموزشگاه چکاد با فراهم آوردن محیطی مناسب و آرام، شرایطی ایدهآل برای علاقهمندان به یادگیری فلوت فراهم میکند.
آموزش فلوت در آموزشگاه موسیقی چکاد
در آموزشگاه موسیقی چکاد، دورههای تخصصی آموزش فلوت به دو نوع فلوت ریکوردر و فلوت کلیددار ارائه میشود. آموزش فلوت ریکوردر به دلیل ساختار ساده و صدای ملایم آن، برای نوازندگان مبتدی و علاقهمندان به سازهای بادی چوبی مناسب است. در این دوره، هنرجویان با اصول پایهای نواختن ریکوردر آشنا شده و به تدریج مهارتهای لازم را کسب میکنند.
جهت اطلاعات لازم درباره فلوت ریکوردر کلیک کنید.
در کنار آن، آموزش فلوت کلیددار برای نوازندگان حرفهایتر طراحی شده است تا به فلوت نوازی حرفه ای بپردازند. این نوع فلوت، امکان اجرای قطعات پیچیده و تکنیکهای پیشرفته را فراهم میآورد. در کلاسهای آموزش فلوت کلیددار، هنرجویان با نحوه استفاده صحیح از کلیدها، تکنیکهای تولید صدا، و اجرای آثار مختلف آشنا میشوند.
فلوت نوازی حرفهای
در آموزشگاه موسیقی ما، کلاسهای فلوت نوازی حرفهای برای کسانی که قصد دارند مهارتهای خود را به سطح بالاتری ارتقا دهند، برگزار میشود. این کلاسها به نوازندگان پیشرفته کمک میکند تا تکنیکهای پیچیدهتر و اجرای حرفهایتر فلوت را یاد بگیرند. در این دورهها، با تمرکز بر اصول پیشرفته نوازندگی، به دانشآموزان کمک میشود تا درک عمیقتری از موسیقی پیدا کرده و توانایی اجرای قطعات حرفهای را پیدا کنند.
پرسش و پاسخ 0
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه