یادگیری نت ها روی دسته گیتار

  • تاریخ ایجاد: 12 شهریور 1402

یادگیری نت ها روی دسته گیتار

نویسنده: پیمان حریقی، نوازنده و مدرس گیتار الکتریک و آکوستیک

 

یکی از اساسی ترین چالش¬های پیش روی هنرجویان گیتار (چه الکتریک و چه اسپانیش و آکوستیک) یادگیری نت ها روی دسته گیتار است. چه بسا کسانی که سال¬ها گیتار مینوازند اما همچنان نت های روی دسته گیتار را نمی¬شناسند.
در سازی مانند پیانو همه نت ها با اکتاوشان به دلیل چیده شدن منظم کلاویه ها ، برای نوازنده مشخص است اما در دستۀ گیتار این چینش با ترتیب منظم وجود ندارد. بنابراین برای هنرجو سردرگمی ایجاد میکند و یادگیری آن اصول خاصی را میخواهد.
در زیر چهار پوزیشن مختلف در دسته گیتار را نشان خواهم داد که بدون علائم عرضی (دیز و بمل) هستند.
ذکر چند نکته ضروریست:
1. این چهار پوزیشن را در همان روزهای ابتدایی یادگیری موسیقی فرا گیرید. در روزهای نخست یادگیری گیتار تمرکز روی پوزیشن سردسته است. اما به همین اکتفا نکنید و هر چهار پوزیشنی را که در زیر می آورم را به دقت تمرین کنید.
2. حتما در حین نواختن نت ها نام آن نت را هم بگوئید. فراموش نکنید در این تمرین هدف ما به خاطر سپاری نام نت ها روی دسته گیتار است. پس گفتن نام نت ها در حین اجرا ضروری است.
3. به هیچ وجه ، هدف ما فقط اجرای نت ها نیست ، بلکه بخاطر سپاری نام آنهاست پس در این تمرین سرعت مطرح نیست. این تمرین را با سرعت پایین اما با تمرکز و گفتن نام نت ها است.
4. یک هنرجوی موسیقی بهتر است نام نت ها را روی خط حامل نیز بداند. اما چون فعلا مساله ما نیست، برای سهولت کار هنرجویان ، من نام نت ها را نیز زیر آنها نوشته ام. از همین تقلب ! میتوانید کمک بگیرید و نام نت ها روی خطوط حامل را هم کم کم یاد بگیرید.
5. گاهی در حین کارهای روزمره و بدون در دست داشتن گیتار، از خودتان سوال بپرسید. مثلا سیم اول فرت هشتم چه نتی است؟ یا مثلا سیم سوم فرت پنجم چطور؟ اگر به جوابتان اطمینان ندارید گیتارتان را بر دارید و به جواب برسید.




پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات