چگونه ساز ویولن را کوک کنیم ؟

چگونه ساز ویولن را کوک کنیم ؟
  • تاریخ ایجاد: 13 مهر 1401

کوک سیم های ویولن و دو ساز دیگر از این خانواده ( ویولا و ویولن سل ) به فاصله ی “پنجم درست” از یکدیگرند. ولی سیم های کنترباس با فاصله ی “چهارم درست” از یکدیگرند کوک می شوند.

واژه ی دست باز برای ویولن و همه این سازها، به این معناست که سیم ها با انگشت ها لمس نمی شوند و حرکت آرشه بر روی سیم ها همان کوک ساز را مرتعش می سازد.

کنترباس پنج سیم، یک سیم دو (C) بم اضافی دارد و کوک استاندارد آن، چنین است :

در بعضی از موارد سیم اضافی را بجای دو (C) نت سی (B) نیز کوک می کنند.

صدا دهی کنترباس، بر خلاف بقیه ی اعضای این خانواده، یک اکتاو بم تر است (یک اکتاو بم تر از نت نویسی معمولی آن).

اگر به این ساز علاقه دارید و میخواهید به خوبی با آن نوازندگی کنید بهتر است آموزش ویولن به صورت حرفه ای را دیده و لذت نوازندگی بعد از یادگیری اصولی را تجربه کنید.

کوک کردن ساز ویولن

کوک کردن ساز ویولن

بیشتر بخوانید: آشنایی با مبانی موسیقی (تئوری موسیقی)

کوک کردن ویولن ، پایه نوازندگی است. همیشه (در هر بار نواختن) سازهای خود را کوک کنید، زیرا این امر اساس صحیح گوش برای تشخیص تمیز و دقیق نت ها است.

در بین وسایل کوک کننده موجود، یک نوع است که سطوح مختلف صدا را با درجه بندی نشان می دهد (با استفاده از آن بالا و پایین بودن نت را متوجه می شویم).

زمانی که توانایی شما به حدی رسید که امکان آن را داشتید صدای نت ها را به طور دقیق تشخیص دهید، بهتر است که سیم های ویولن خود را با کمک پیانو که دقیق کوک شده و یا ابزار های کوک کننده الکترونیکی و یا دستی کوک نمایید. اما در شروع کار بهترین کار این است که از کوک کننده های متریک استفاده کنید. در ویولن های کوچکتر لازم است برای کوک کردن برای هر یک از سیم ها یک “تاندرو” نصب کنید.

(تاندور پیچ فلزی کوچکی است که روی سیم گیر نصب می شود و با پیچاندن آن کوک بالا پایین می شود). سیم می معمولاً باید تاندور داشته باشد.

روش کوک کردن در سطح مقدماتی

ابتدا سیم لا را به صدا در آورده و آنرا کوک کنید، سپس به ترتیب سیم های ر،سل و می را کوک کنید. دوباره سیم لا را امتحان کنید زیرا هنگام کوک کردن سایر سیم ها ممکن است تغییر کرده باشد. این مراحل را تکرار کنید تا به اطمینان برسید که سیم ها به خوبی کوک شده است.

وقتی سیم ها را با گوشی کوک می کنید، ابتدا آنها را کمی به طرف داخل فشار دهید تا سرجای خود ثابت باشد. اما توجه داشته باشید اگر فشار بیش از حد باشد، گوشی ها سفت می شوند و کوک کردن آنها مشکل است.

درجه حرارت و رطوبت نیز عامل حرکت گوشی ها باشد. اگر گوشی ها هرز شد و سرجایشان باقی نماند، کمی ماده ی مخصوص گوشی به آنها بزنید. اما اگر در صورت رعایت کردن عوامل گفته شده باز هم با گوشی به مشکل خوردین، باید به متخصص مراجعه کنید.

در ویولن های کوچکتر برای نهایی کردن کوک از تاندور استفاده نمایید. البته دقیق کن ها برای ویولن ها، با هر اندازه یی، ابزاری مناسب و لازم هستند به خصوص اگر کوک کردن جزیی باشد.

طرز قرار گرفتن و زاویه خرک جزو مهمات است. خرک کج کوک کردن را دشوار کرده و صدای ساز را خفه می کند.

آموزشگاه موسیقی چکاد به صورت حضوری و غیر حضوری با داشتن اساتید مجرب در ساز های مختلف اقدام به آموزش ساز های مختلف را میدهد .

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات