5 تفاوت بین تانکدرام با هنگدرام که باید بدانید!

تفاوت بین تانکدرام با هنگدرام
  • تاریخ ایجاد: 20 مهر 1401

اول از همه، باید تأکید کنیم که هنگ (Hang) یک نام تجاری ثبت شده برای یک آلت موسیقی است که توسط PANArt Hangbau AG ساخته شده است. بنابراین، تمام آنالوگ های این ساز که توسط سازندگان دیگر ساخته شده اند، باید در واقع هندپن نامیده شوند ولی مشخصا در ایران این ساز بیشتر به هنگ درام شناخته می شود.

تانک درام و هندپن یا هنگ درام ظاهراً مشابه و در عین حال کاملاً متفاوت هستند. آنها عمدتاً به دلیل صدای گیرایشان که برای شنوندگان جذاب است شبیه هستند. اکثر مردمی که برای اولین بار یک تانک درام یا یک هندپن یا هنگ درام را دیده و به آن گوش می دهند، شکل آنها را با بشقاب پرنده مقایسه می کنند و صدای آنها برای شنوندگان کاملاً کیهانی به نظر می رسد.

برای یادگیری نواختن هندپن یا آموزش هنگدرام و تانک درام داشتن حس ریتم بسیار کمک کننده هست، هرچند آموزش زیر نظر مدرسان و اساتید ساز هنگدرام، ضروریست. چراکه آموزش اصولی شامل آموزش تکنیک های نوازندگی هنگ درام یا هندپن و تانکدرام، ریتم شناسی و اجرای ملودی ها از طریق نت می شود.

هنگ درام (هندپن) و تانکدرام، هر دو به یک شکل کوک می شوند، بنابراین حالت های کوک آنها متقابلا سازگار است.

پنج ویژگی اصلی که این سازها را متفاوت می کند صدا، شکل، اندازه، طراحی و قیمت آنهاست.

 تفاوت اصلی تانکدرام و هنگدرام (هندپن) : صدا

صدا اولین و مهمترین ویژگی است که باعث می شود مردم این سازها را دوست داشته باشند. صدایی که از نظر بسیاری صدایی کیهانی بنظر می رسد. تانکدرام و هنگدرام برای نوازندگانی که به دنبال صداهای جدید در موسیقی هستند، و همچنین برای کسانی که به خودسازی، یوگا و تمرین‌های معنوی علاقه‌مند هستند، عالی است. بسیاری از مردم برای از بین بردن استرس عاطفی و روانی در پایان یک روز کاری، تانکدرام و هنگدرام را می نوازند.

پس از شنیدن صدای تانکدرام و صدای هنگدرام یا هندپن، ممکن است به نظر برسد که آنها شبیه به هم هستند، به خصوص اگر به صورت زنده به آنها گوش نداده باشید، و فقط در اینترنت به آنها گوش داده باشید. در واقعیت، آنها کاملا متفاوت هستند.

صدای هندپن یا هنگدرام پر حجم تر، کمی بم تر از تانکدرام و صدایی عمیق و آرامش بخش شبیه قطرات آب در حال سقوط هستند، در چند ثانیه اول بسیار شدیدتر از زمان بعدی است، و ارتعاشات آن به طور ناهموار محو می شوند.

صدای تانکدرام کمی زنگ دار و شارپ و یادآور ناقوس های کلیسا یا کاسه های آواز تبتی است. صدای هر نت بلند و پایدار است: وقتی نتی را می‌کوبید، صدای آن به طور یکنواخت ضعیف می‌شود، به طور مکرر در داخل بدنه هنگدرام منعکس می‌شود و به بیرون پخش می‌شود.

تفاوت دوم تانکدرام و هنگدرام در شکل و ظاهر ساز، متریال مصرفی و در نتیجه تکنولوژی ساخت آنها

تفاوت دوم تانکدرام و هنگدرام در شکل و ظاهر ساز

شکل ظاهرای هر دو ساز شبیه هم هستند: هر دو از دو کاسه فلزی تشکیل شده اند. تولیدکنندگان مختلف می‌توانند از استیل و آلیاژهای فولادی مختلف و روش‌های ساخت متفاوت استفاده کنند، اما ساختار ساز همیشه یکسان است: دو نیمه نیم‌کره‌ای که به هم متصل شده اند و شبیه بشقاب پرنده است.

هنگ درام به صورت دست ساز و در کارگاه ها طی یک پروسه حساس و زمان بر برای  چکش کاری و کوک ساخته می شود. در حالی که تانک درام را در کارخانه ها بصورت قالبی و با دستگاه های برش تولید می کنند.

هندپن یا هنگدرام بدون سوراخ و بدون زبانه است. صدا از ارتعاشات حفره های آن که  به آنها “مناطق تونال” گفته می شود، تولید می شود. به دلیل تضعیف سریع ارتعاش، یک کشش رزونانس بیش از حد دریافت نمی کند. فرآیند تیونینگ هندپن کاملاً زمان بر و سخت است. ضخامت فلز آن بیش از 1.5 میلی متر نیست. بنابراین اگر می‌خواهید یک هنگدرام (هندپن) بخرید، یا صاحب چنین ابزاری هستید، اکیداً به شما توصیه می‌کنیم از آن در برابر افتادن محافظت کنید و آن را از کودکان کوچک دور نگه دارید که ممکن است فوراً آسیب جدی ببیند. علاوه بر تانکدرام، هندپن یا هنگدرام هم می توانند دو طرفه باشند.

نیمه بالایی تانکدرام دارای زبانه های فلزی برش خورده است. هنگام ضربه زدن، زبانه ها شروع به ارتعاش می کنند و در اطراف یک موج صوتی با فرکانس تنظیم شده پخش می شوند. به عنوان یک قاعده، یک تانکدرام دارای سوراخی در پایین خود است، که برای جلوگیری از تشدید بیش از حد در بدنه ابزار، که معمولا به عنوان زمزمه شنیده می شود، ایجاد می شود. ظاهر یک تانکدرام همیشه مهم نیست. برخی از تولید کنندگان چنین رزونانس آشکاری را دوست دارند، بنابراین حتی یک سوراخ طنین انداز ایجاد نمی کنند. یک تانکدرام می تواند دو طرفه هم باشد. در این صورت زبانه ها از دو طرف آن بریده می شوند. ضخامت فولادی که برای تولید درام مخزن استفاده می شود معمولاً 2 یا 3 میلی متر است، به این معنی که چنین ابزارهایی کاملاً بادوام، بدون نیاز به استفاده و همچنین برای کودکان کوچک مناسب هستند.

 

جهت مطالعه و شناخت بهترین نوازنده های هنگدرام کلیک کنید.

سومین تفاوت هنگدرام یا هندپن با تانکدرام مربوط به ابعاد این سازها

اندازه تانکدرام کاملاً متفاوت است. محبوب ترین ها دارای قطر 22، 30 و 35 سانتی متر هستند. بسته به سازنده های مختلف، قطر ممکن است 1-2 سانتی متر کمتر یا بیشتر باشد. بنابراین، هر چه اندازه تانکدرام بزرگتر باشد، وزن آن نیز سنگین تر می شود. یک تانکدرام 22 سانتی متری ساخته شده در کارگاه ها تقریباً 1.5-1.8 کیلوگرم وزن دارد، یک تانکدرام فولادی 30 سانتی متر از 3.5 تا 4 کیلوگرم وزن دارد و یک تانکدرام 35 سانتی متری دارای وزن 5.5 تا 6 کیلوگرم است. وزن ممکن است بسته به ابعاد بدنه و حکاکی های ابزار متفاوت باشد.

قطر هندپن یا هنگدرام معمولاً از 55 تا 60 سانتی متر است. با توجه به اینکه ارتفاع این سازها از 20 تا 25 سانتی متر می باشد، می توان یک هندپن یا هنگدرام نسبتا حجیم در نظر گرفته می شود.

 

چهارمین تفاوت هندپن ها (هنگدرام) و تانکدرام مربوط به طراحی

کارگاه های ساخت هنگدرام و هندپن تنوع زیادی ندارند و  سازها معمولاً در رنگ های تیره مانند مشکی، مسی تیره و آبی تیره ساخته می شوند. آنها گاهی اوقات با رنگ پوشانده می شوند، اما هر رنگی می تواند تا حدی روی صدا تأثیر بگذارد، بنابراین اگر می خواهید یک هندپن یا هنگدرام بخرید، آن را در نظر داشته باشید.

طرح های تانکدرام، بسیار متنوع تر هستند. برخی از صنعتگران با شکل‌های زبانه ها به تنوع بخشی در ساز می پردازند، برخی دیگر آن‌ها را تک رنگ می‌کنند، همچنین افرادی هستند که از تکنیک‌های ایربراش استفاده می‌کنند (اما یک لایه ضخیم رنگ برای درام‌های زبانه فولادی خوب نیست).

در طی سالها تلاش در زمینه ساخت تانکدرام ها، سازنده ها به شکل و موقعیت ایده آل زبانه ها (تا به اینجا) رسیده اند و این ویژگی ها هنوز بدون تغییر باقی مانده اند. آنها بیشترین توجه را به حکاکی تانکدرام، روش های پردازش فولاد و پوشش آن با لاک های رنگی، رنگ ها و زرق و برق می کنند. شما در واقع می توانید یک الگوی حکاکی سفارشی بر اساس طرح خود سفارش دهید یا یک الگوی آماده را انتخاب کنید.

آخرین تفاوت هنگدرام و تانکدرام که برای خریداران اهمیت ویژه ای دارد تفاوت در قیمت هنگدرام و تانکدرام

قیمت هنگدرام و تانکدرام بنا بر ویژگی های مختلفی که تا به اینجا ذکر شد کاملا متفاوت است. ولی بطور مشخص یک تانکدرام معمولی قیمت بسیار کمتر و تقریبا نصف یک هنگدرام معمولی دارد.

 

جهت آموزش نواختن انواع ساز و از جمله هندپن با اساتید درجه یک ، آموزشگاه موسیقی چکاد با ما تماس بگیرید.

 

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات