تمرینات ساده برای تقویت گوش مخصوص ویولنیست ها

تمرینات تقویت گوش برای ویولنیست ها
  • تاریخ ایجاد: 24 اسفند 1401

تمرینات تقویت گوش برای ویولنیست ها

یک گوش داخلی قوی برای درک آهنگسازی ضروری است، به همین دلیل است که تقریباً هر آموزشگاه موسیقی از دانش‌آموزان می‌خواهد که در کلاس‌های تقویت گوش شرکت کنند. نوازندگان بزرگ مهارت‌های شنیداری پیشرفته‌ای دارند که کیفیت اجرای آنها را بهبود می‌بخشد، و این مهارت‌ها برای هر هنرجوی موسیقی و یا هر  شخصی  که می‌خواهد در گوش دادن، درک و اجرای موسیقی بهتر شود ضروری است.

به قطعات ویولن بیش از چندین بار گوش دهید

اگر به دنبال تقویت گوش خود هستید، اولین و ساده ترین قدم این است که وقتی یک قطعه موسیقی را می شنوید اولین برداشت خود از این قطعه را نادیده بگیرید و بارها به آن قطعه گوش دهید.

محققان می‌گویند که انسان ها در برابر تجربه های جدید مقاومت می‌کنند و همین ویژگی بسیاری از لذت ها و زیبایی ها را از انسان می‌گیرد.

احتمالا برای بسیاری از ما پیش آمده است که بعد از چند بار گوش دادن به آهنگی که آن را دوست نداشتیم به آن علاقمند شدیم. محققان می‌گویند که مغز یک سیستم هوشمند و به دنبال الگو است بنابراین مغز شما در قطعاتی که به طور مداوم تکرار می‌شوند، جستجو می‌کند و الگوهای ریتمیک و معنایی خاصی را پیدا می‌کند. این اولین قدم در درک یک قطعه موسیقی است.

به سبک های مختلف موسیقی گوش دهید

گوش دادن به سبک های موسیقی جدیدی که هرگز نشنیده اید می‌تواند باعث تقویت مهارت شنیدن شما شود. علت این مسئله این است که این قطعات ترشح دوپامین را در مغز شما افزایش می‌دهند. دوپامین ماده ای شیمیایی است که باعث افزایش شادی و هیجان در بدن می‌شود.

تمرینات خود را ضبط کنید

تمرینات خود را ضبط کنید

گوش دادن به صدای ساز خودتان یکی از موثرترین راه های تقویت شنیداری است. سعی کنید زمانی که قطعات خود را ضبط می‌کنید بلافاصله به آن گوش ندهید، پس از ضبط یک قطعه حداقل یک روز به خود فرصت دهید و به آن گوش دهید.

چراغ ها را خاموش کنید تا حس شنوایی شما افزایش یابد

احتمالاً شنیده اید که اگر یک حس را از بین ببرید، حواس دیگر شما افزایش می یابد. این کاملاً درست است وقتی صحبت از گوش دادن می شود. چشمان خود را ببندید یا یک اتاق تاریک پیدا کنید تا تمرکز خود را دو برابر کنید.

مطالعه کنید و بیاموزید

هرچه بیشتر در مورد تئوری موسیقی، روش های ترکیب بندی تاریخی، تنظیم، آهنگ سازی و سازشناسی یاد بگیرید، راحت تر می توانید مهارت های شنیداری خود را تقویت کنید. لذت یا تجزیه و تحلیل بیشتری نیز در اختیار شما قرار می گیرد.

گوش‌دادن به موسیقی‌های ارکستری

برای اینکه بتوانید بصورت دسته جمعی موسیقی بنوازید باید از توانایی شنیداری خوبی برخوردار باشید. همزمان که به نوای موسیقی خود گوش می‌دهید، باید بتوانید به دیگران توجه‌کنید و موسیقی خود را با آنها همگام‌ کنید.

 

مهم‌ترین نکته در زمینه نواختن ویولن، لذت‌بردن از صدای ویولن‌ است. هرچه مهارت شنیداری شما بهتر باشد می‌توانید عملکرد بهتری از خود داشته باشید.

جهت شرکت در کلاس های آموزش ویلن از این قسمت وارد شوید.

گوش دادن فعال چیست؟

ساده است، گوش دادن فعال به این معنی است که تمام توجه شما به گوش دادن می شود، بنابراین این تنها کاری است که انجام می دهید. اگر منفعلانه به موسیقی گوش می‌دادید، می‌توانید پیامک بفرستید، بخوانید، صحبت کنید و اساساً هر کاری غیر از گوش دادن انجام دهید. گوش دادن فعال به این معنی است که شما فقط روی یک کار متمرکز هستید: گوش دادن.

 

چرا گوش دادن فعال مهم است؟

این یک مهارت مهم است که هنرمندان موسیقی باید داشته باشند، به علاوه زمانی که شما بر آن مسلط شدید، مهارتی است که برای همیشه با شما خواهد ماند. هر چه بیشتر به طور فعال گوش دهید، آسان تر می شود. گوش دادن فعال شما را به موسیقی نزدیک‌تر می‌کند و سطح جدیدی از لذت بردن از آن را به شما می‌دهد. این لذت ناشی از درک عمیق تر قطعه است، زیرا به یادگیری تولید موسیقی تبدیل می شود.

 

پرورش گوش چیست؟

پرورش گوش چیست؟

پرورش گوش یک رشته مطالعه تئوری موسیقی است که در آن نوازندگان تنها از شنوایی خود برای شناسایی زیر و بم، ملودی ها، آکوردها، فواصل، ریتم ها و دیگر عناصر اساسی موسیقی استفاده می کنند. با پرورش گوش، می توانید نت ها و سایر عناصر موسیقی را فقط با شنیدن آنها به هم متصل کنید.

 

چرا پرورش گوش برای نوازندگان مهم است؟

توانایی تشخیص صدا از طریق گوش یک مهارت مهم برای همه نوازندگان است. این امکان را برای نوازندگان در هر سطحی فراهم می کند که نه تنها ساز زهی خود را بدون ابزار اضافی کوک کنند، بلکه تعدادی از توانایی های موسیقی را نیز ارتقا می دهد، از جمله:

  •   دیکته و آهنگسازی موسیقی
  •   مهارت های بداهه نوازی قوی تر
  •   بهبود موزیکالیته
  •   اجرای بهتر با سایر نوازندگان
  •   بهبود مهارت های ریتمیک

پرورش گوش می تواند برای اجرای یک نوازنده مفید باشد. تقویت مهارت های شنوایی خود از طریق پرورش گوش بسیار مهم است، زیرا صدای نسبی شما را بهبود می بخشد، یعنی توانایی تکرار صدای یک نت یا شناسایی آن بر اساس جایی که در رابطه با نت دیگری است .

این مهارتی است که به شما کمک می کند آنچه را که می شنوید تجزیه و تحلیل و رمزگشایی کنید و به شما امکان می دهد رابطه بین عناصر موسیقی را بهتر درک کنید. هنگامی که تمرین گوش را تمرین می کنید، می توانید ریتم خود را بهبود ببخشید، سازهای خود را با دقت بیشتری کوک کنید، با سایر نوازندگان بهتر بنوازید و مهارت های بداهه نوازی خود را تقویت کنید.

تمرین گوش یک راه موثر برای نوازندگان برای بهبود مهارت های گوش دادن است. فقط اختصاص زمان کمی به این مهارت ها در روز می تواند برای قوی نگه داشتن گوش داخلی شما کافی باشد:

مطالعه بیشتر : تاثير موسيقی در زندگی و مزايای موسیقی بر ذهن و روان چيست؟

 

  1. پرورش گوش با صدای بلند : گوش خود را آموزش دهید تا با نواختن یک نت به طور مکرر در حین خواندن یا زمزمه کردن آن، و تداعی صدا با نام آن در ذهن خود، نت ها را تشخیص دهد. هر چه واضح‌تر بتوانید یک نت را در ذهن خود بشنوید، در تشخیص آهنگ‌ها بهتر خواهید بود.
  2. پرورش گوش برای  شناخت گام ها : گام  یکی دیگر از اجزای موسیقی است که درک آن برای هر نوازنده ای ضروری است. هر گام  شامل هفت نت در هر اکتاو است، با نت هشتم که تونیک را در گام بعدی تکرار می کند. شناسایی سر کلید همه گام های ماژور و مینور به شما کمک می‌کند تعیین کنید که یک قطعه موسیقی در کدام تنالیته قرار دارد و برای ایجاد پیشرفت‌های هارمونیک آکورد و ملودی‌های عالی ضروری است.
  3. تمرین اینتروال گوش : تشخیص فاصله یکی از اجزای مهم تمرین گوش است. یادگیری تمام فواصل در یک اکتاو می تواند شناسایی و تکرار ملودی ها را در آینده برای شما آسان تر کند. فواصل رو به جلو و عقب را بدانید تا گوش خود را آموزش دهید تا به راحتی آنها را بلند کند. تمرین اینتروال توانایی گوش شما را برای شناسایی فضای بین دو گام بهبود می‌بخشد، بنابراین می‌توانید به سرعت مواردی مانند نت‌های یک اکتاو یا فواصل ترکیبی (بزرگ‌تر از اکتاو) را دریابید. درک دقیق از فاصله بین گام ها شما را قادر می سازد مجموعه هایی از آکوردها را بسازید که برای گوش خوشایند باشد.
  4. پرورش گوش برای شناخت آکوردها : سه یا چند نت نواخته شده در یک زمان یک آکورد را تشکیل می دهند. پرورش گوش خود برای تشخیص نوع آکوردی که می شنوید ، می تواند به شما کمک کند تا آکوردهایی با صدای بهتر در موسیقی خود ایجاد کنید و حتی جلوه های احساسی خاصی ایجاد کنید. به عنوان مثال، آکوردهای ماژور بیشتر با احساسات برونگرایانه یا هیجانی  مرتبط هستند، در حالیکه  که آکوردهای مینور اغلب در موسیقی برای ارائه احساسات درونگرایانه یا دراماتیک استفاده می شوند. به آکوردهای مختلف گوش دهید و سعی کنید تشخیص دهید که آیا ماژور، مینور، کاسته  یا افزوده هستند.
  5. آموزش پیشرفت آکورد : پس از یادگیری نحوه تشخیص کیفیت آکورد که یک پیشرفت آکورد خاص را تشکیل می دهد، می توانید تعیین کنید که آیا یک آهنگ در کلید اصلی یا مینور است، که یکی دیگر از مؤلفه های مفید برای ایجاد حال و هوای یک قطعه موسیقی است. .
  6. آموزش عملکردی گوش : شنیدن یک صدای خاص در یک قطعه موسیقی و شناخت نقش آن در تونیک (نت تونیک یا نت آغازین در هر گام ماژور و مینور) می تواند به شما کمک کند تا بهتر بفهمید که چرا موسیقی به شکلی که هست ساخته شده است. چه خلق و خوی را برمی انگیزد هنگامی که شروع به تشخیص الگوهای خاصی بین انواع مختلف موسیقی کنید، به مرور زمان شناسایی در موسیقی های بیشتری آسان تر می شود.
  7. دیکته ملودیک : گاهی اوقات دیدن یک ملودی راه دیگری برای به خاطر سپردن گوش شماست. این تمرین پرورش گوش شامل رونویسی یا پخش موسیقی هایی است که فقط با گوش شنیده اید و دیدن نت هایی که به تازگی شنیده اید. دیکته باعث می شود در تجسم نت ها مهارت بیشتری داشته باشید، که یک مهارت ضروری برای آهنگسازی یا بداهه نوازی است.

 

 

رای بدهید

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات