مهندسی صدا و نقش اصلی آن در یادگیری موسیقی چیست؟

مهندسی صدا و نقش اصلی آن در یادگیری موسیقی چیست؟
  • تاریخ ایجاد: 30 آذر 1401

مهندسی صدا

مهندس صدا یکی از آن مشاغل عالی برای افرادی است که هم به فناوری و هم به هنر علاقه دارند. این کار به تخصص فنی زیادی نیاز دارد، اما همچنین نیازمند یک خمیدگی خلاقانه است که به نوازندگان و نوازندگان کمک می کند تا نیت هنری خود را درک کنند.

اگر گوش حساس و آموزش دیده ای دارید و از سر و کله زدن با وسایل الکترونیکی لذت می برید، مهندس صدا شدن ممکن است شغل شما باشد.

پس یک مهندس صدا دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟ تصویر معمولی این است که کسی در مقابل یک صفحه صوتی بزرگ با تمام اهرم ها، صفحه ها و پنل های آن قرار دارد.

مهندسان صدا متخصصان صدا هستند که کارشان برای ساخت فیلم، بازی های ویدیویی، کنسرت ها و آلبوم ها حیاتی است. این افراد ماهر موسیقی، دیالوگ و جلوه های صوتی را برای ارائه محصول نهایی تاثیرگذار انتخاب یا ایجاد می کنند. اگر به حرفه ای در زمینه مهندسی صدا علاقه مند هستید، یادگیری این شغل می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این مسیر برای شما مناسب است یا خیر.

در این مقاله، نقش یک مهندس صدا را تعریف می‌کنیم، توضیح می‌دهیم که مهندسان صدا چه کار می‌کنند، مهارت‌های مهم برای این حرفه‌ای‌ها را فهرست می‌کنیم، میانگین حقوق و چشم‌انداز شغلی را برای این حرفه ارائه می‌کنیم و نکاتی را برای دنبال کردن یک نقش مهندسی صدا به اشتراک می‌گذاریم.

آموزشگاه موسیقی چکاد به صورت حضوری و غیر حضوری با داشتن اساتید مجرب در ساز های مختلف اقدام به آموزش ساز های مختلف را میدهد

مهندسی صدا چیست؟

مهندسی صدا چیست؟

مهندسان صدا متخصصان صدا هستند که در مکان‌های اجرا یا در استودیوهای ضبط کار می‌کنند و سطوح صدا را برای تولید صدایی که مطابق با استانداردهای تولید است تنظیم می‌کنند. این متخصصان با تجهیزات صوتی مانند میکروفون، بلندگوها، کنسول‌های میکس و آلات موسیقی کار می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که موسیقی و سایر اشکال صوتی قبل از رسیدن به مخاطبان مورد نظر خود، استانداردهای کیفیت را رعایت می‌کنند. آن‌ها ممکن است آهنگ‌های ضبط‌ شده را مرور کنند و آن‌ها را برای بهبود صدایشان ویرایش کنند یا صدای یک آهنگ را با استفاده از دستگاه‌های شنیداری و حالت‌های مختلف پخش آزمایش کنند تا یک کپی اصلی ثابت ایجاد کنند. مهندسان صدا ممکن است در نوع خاصی از صدا تخصص داشته باشند، مانند:

  • رویدادهای زنده مانند کنفرانس ها، مراسم و بازی های ورزشی
  • کنسرت و اجرای تئاتر
  • ضبط، میکس و مسترینگ استودیویی
  • رادیو و تلویزیون پخش می کند
  • بازی های ویدیویی
  • ضبط های استودیویی برای موسیقی، تلویزیون، فیلم یا تبلیغات
  • صدای زنده Front of House که شامل میکس صدا در مقابل مخاطبان زنده است
  • مانیتور کردن صدای زنده، که شامل مخلوط کردن صدایی است که مجری آن از مانیتورها به آن گوش می دهد

مهندس صدا چه فرقی با تهیه کننده موسیقی دارد؟

نقش مهندسان صدا با نقش تهیه کنندگان موسیقی که وظیفه هدایت و مدیریت مراحل ساخت و ضبط آهنگ یا صدا را به عهده دارند، تا حدودی فرق می کند. یک مهندس صدا می تواند تولید کننده یا همان تهیه کننده هم باشد؛ اما کار اصلی او تسلط روی اصول اولیه تولید صدا است.

یک مهندس صدا چه کار می کند؟

ممکن است مسئولیت های یک مهندس صدا بسته به محیط کارشان متفاوت باشد. برخی از مهندسان صدا فقط وظایف را برای اجراهای زنده انجام می دهند در حالی که برخی دیگر ممکن است آهنگ های نهایی شده را ضبط و مسلط کنند. وسعت وظایف آنها می تواند به اندازه خدمه مرتبط با پروژه های آنها نیز بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، مهندسان صدا در یک پروژه بزرگ نیز ممکن است با یک تکنسین، میکسر و ویرایشگر برای ضبط و بهبود یک ضبط همکاری کنند، در حالی که یک مهندس در یک تیم کوچکتر ممکن است خود کل فرآیند را اداره کند. در اینجا برخی از وظایف متداول این متخصصان وجود دارد:

  • نظارت بر حجم ابزار
  • گوش دادن به درخواست های نوازندگان صحنه
  • نصب و برنامه نویسی آمپر و بلندگو
  • تست تجهیزات استودیویی
  • ارتباط با تهیه کنندگان و کارگردانان
  • تحقیق و اجرای بالقوه فن آوری های ضبط جدید
  • بررسی صدا پیشرو قبل از رویدادهای زنده
  • استفاده از کنسول میکس برای متعادل کردن سطوح صدا
  • ضبط هر ساز به صورت جداگانه
  • تعمیر هر گونه خطا یا نقص با تجهیزات
  • ترکیب آهنگ ها و ویرایش ضبط های استودیویی

جهت شرکت در کلاس های آموزش گیتار کلیک کنید.

مهارت های مفیدی که یک مهندس صدا باید داشته باشد

مهندسان صدا اغلب دارای یک مجموعه مهارت منحصر به فرد هستند که ترکیبی از مهارت های فنی و مهارت های نرم خلاقانه است، از جمله:

  • همکاری

کارگردانان و تهیه کنندگان ممکن است اهداف یک تولید را تعیین کنند و دیدگاه های خلاقانه خود را به یک مهندس صدا منتقل کنند، بنابراین مهم است که این متخصصان در تفسیر دستورالعمل ها و حمایت از دیدگاه کل تیم ماهر باشند. آنها همچنین ممکن است در طول برنامه های زنده با اجراکنندگان همکاری کنند، بنابراین آنها باید در ارتباط مستقیم با نوازندگان و شنوندگانی فعال باشند. یک مهندس صدا ممکن است با دیگران کار کند تا یک ضبط را کامل کند و بنابراین توانایی ارائه و پذیرش بازخورد  او ضروری است.

  • خلاقیت

مهندسان صدا اغلب متخصصان خلاقی هستند که هدفشان تولید آهنگ های صوتی جالب است. حرفه ای هایی که در فیلم، تلویزیون، تبلیغات و بازی های ویدیویی کار می کنند ممکن است ایده هایی را برای تقویت صدای تولید ارائه دهند و ممکن است ایده های منحصر به فردی در مورد نحوه استفاده از سازها و جلوه های صوتی داشته باشند. اگر مهندسان صدا سایر هنرهای خلاقانه مانند فیلمسازی یا طراحی را درک کنند مفید است، بنابراین آنها می توانند به طور موثر اجزای بصری و روایی یک تولید را تکمیل کنند.

  • دانش تجهیزات صدا

بسیار مهم است که مهندسان صدا با انواع مختلف تجهیزات صدا آشنا باشند تا بتوانند موثرترین تنظیمات را برای ضبط صحیح صدای یک رویداد انتخاب کنند. آنها اغلب این تجهیزات را راه اندازی، مدیریت، عیب یابی، حذف و ذخیره می کنند، بنابراین برای آنها مهم است که بدانند چگونه هر مرحله را اداره کنند. همچنین مفید است اگر آنها بتوانند به دیگران نحوه استفاده صحیح از این ابزارها را نشان دهند. برخی از دستگاه هایی که مهندسان صدا ممکن است از آنها استفاده کنند عبارتند از:

o     کامپیوترها

o     کنترلرهای MIDI

o     تله باس

o     میکروفون ها

o     کابل ها

o     چک کننده های قطبیت

o     تستر کابل

o     زنگ دینامیک

o     کمپرسورهای الکترونیکی

o     ایستگاه های کاری صوتی دیجیتال (DAW)

بیشتر بخوانید :تاثیر موسیقی بر کودکان در رده های مختلف سنی

  • موزیکالیته

بسیاری از مهندسان صدا درک پیچیده ای از موسیقی دارند. این به آنها اجازه می دهد تا به طور دقیق در مورد عناصر موسیقی ارتباط برقرار کنند و با هنرمندان و تهیه کنندگان برای رسیدن به صدای مورد نظر تعامل داشته باشند. اگر مهندسان صدا بتوانند مفاهیمی مانند زیر و بم، سرعت، صدا و صدا را مدیریت کنند و از نرم افزارهای صوتی برای دستکاری این عناصر استفاده کنند، مفید است. دانش تئوری موسیقی و توانایی خواندن نت موسیقی نیز ممکن است به مهندسان صدا کمک کند تا در طول اجرای زنده موسیقی را دنبال کنند.

  • حل مسئله

یک مهندس صدا اغلب به عنوان یک عیب یاب عمل می کند که مسئول رفع مشکلات صوتی مانند تجهیزات معیوب یا صداهای ناخواسته در ضبط است. اگر این متخصصان بتوانند راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای مشکلات پیچیده مانند تأخیر در صدا یا عملکرد نادرست DAW پیدا کنند، مفید است. آنها معمولاً در شناسایی علت یک مشکل، تحقیق در مورد راه حل ها و به کارگیری مهارت های فنی برای یافتن راه حل مهارت دارند. به عنوان مثال، برای به حداقل رساندن تاخیر در صدا، یک مهندس ممکن است فضای ذخیره سازی رایانه خود را پاک کند تا سرعت بافر سریعتر را فراهم کند.

  • توجه به جزئیات

مهندسان صدا با دقت به صدا گوش می دهند و اغلب می توانند کوچکترین تغییراتی را در کیفیت، زیر و بم یا میزان صدا مشاهده کنند. برای بهینه‌سازی صدا، مهم است که این متخصصان بتوانند مناطقی را برای بهبود تشخیص دهند و تفاوت‌های جزئی بین سطوح صدای مشابه را بشنوند. همچنین برای آنها مهم است که توانایی نظارت بر ابزار و تشخیص اینکه کدام تجهیزات باید بلندتر یا نرم‌تر باشد را داشته باشند. توانایی آنها در فوکوس دقیق و تنظیم جزئیات جزئی می تواند به آنها در رسیدن به صدای دلخواه در حین ضبط و اجرا کمک کند.

 

نکاتی برای دنبال کردن حرفه ای به عنوان مهندس صدا

در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند حرفه خود را در زمینه مهندسی صدا شروع کنید:

  1.   یک شاخه را شناسایی کنید

مهندسی صدا یک زمینه گسترده است، بنابراین تمرکز بر یک نوع خاص از مهندسی صدا ممکن است به شما امکان دهد مهارت های خود را اصلاح کنید و ارتباطات صنعتی را توسعه دهید. در مورد علایق خود فکر کنید و تصمیم بگیرید که چه نوع محیطی ممکن است از کار کردن در آن لذت ببرید و چه نوع محصولی را ترجیح می دهید ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر از سفر لذت می برید و دوست دارید مستقیماً با تجهیزات صدا کار کنید، ممکن است قدردان باشید که یک مهندس صدای گردشگر برای یک هنرمند خاص باشید. اگر ترجیح می دهید مستقیماً با تهیه کنندگان کار کنید و به ایجاد آلبوم کمک کنید، یک شغل مهندس صدا در استودیو ممکن است با اهداف شما هماهنگ باشد.

  1.   با مشتریان در ارتباط باشید

در حالی که استودیوها و شرکت های تولید، مهندسان صدا را به صورت تمام وقت استخدام می کنند، بسیاری از مهندسان صدا به صورت آزاد برای فهرستی از مشتریان در حال چرخش کار می کنند. ممکن است با افرادی ملاقات کنید که در رویدادهایی مانند عروسی، رویدادهای شرکتی یا فیلمبرداری کار می کنند. برای رشد شبکه مشتریان خود، پیگیری مشتریان قبلی و پرسیدن اینکه آیا آنها نیاز صوتی دارند یا خیر می تواند مفید باشد. ایجاد روابط موثر ممکن است شهرت شما را تقویت کند و شانس ارجاع همکاران و مشتریان شما را به مشاغل جدید افزایش دهد، که می تواند در هنگام راه اندازی یک تجارت آزاد ضروری باشد.

  1.   ابتدا به دنبال نقش های سطح ابتدایی باشید

بسیاری از مهندسان صدا قبل از اینکه به سمت شغل های مهندسی پیش بروند به عنوان تکنسین صدا کار می کنند. تکنسین‌های صوتی جزئیات فنی ضبط‌ها را مدیریت می‌کنند، مانند راه‌اندازی تجهیزات، وصل کردن تقویت‌کننده‌ها، گذاشتن آکوردهای برق، مدیریت میکروفون‌ها و عیب‌یابی مشکلات سیگنال. کار به عنوان یک تکنسین صدا می تواند شما را با وظایف مهندسان صدا آشنا کند، فرصتی را برای مشاهده محیط ضبط و آشنایی شما با تجهیزات صدا ایجاد کند. درک اصول اولیه نحوه راه‌اندازی، مدیریت و تمیز کردن پس از یک رویداد یا جلسه ضبط می‌تواند شما را برای نظارت خلاقانه‌تر و پیشرفته‌تری که یک مهندس صدا دارد، آماده کند.

  1.   نمونه کارهای خود را ایجاد کنید

هنگامی که کار خود را در زمینه مهندسی صدا شروع می کنید، داشتن نمونه کار می تواند به شما کمک کند پتانسیل خود را به کارفرمایان نشان دهید. می‌توانید برای ضبط اجراهای محلی در مدارس یا تئاترهای محلی داوطلب شوید و خودتان صداهای ضبط شده را ویرایش کنید. ممکن است یاد بگیرید که چگونه از نرم افزارهای رایج ضبط صدا استفاده کنید تا بتوانید آهنگ ها را ویرایش و استاد کنید. سیستم‌های نرم‌افزاری محبوب معمولاً آموزش‌ها و بخش‌های پرسش‌های متداول را ارائه می‌دهند و می‌توانید با استفاده از افکت‌های مختلف برای یادگیری تمرین کنید

 

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات