معرفی انواع سبک های گیتار

معرفی انواع سبک های گیتار
  • تاریخ ایجاد: 25 آبان 1401

وقتی صحبت از یادگیری نواختن گیتار می شود، نوازندگان مشتاق گیتار معمولاً نمی دانند که کدام سبک را انتخاب کنند. اگر مبتدی هستید، شاید از خود می پرسید که آیا باید با نواختن راک، بلوز، جاز، فانک یا کانتری یاد بگیرید؟

گیتار بلوز، گیتار جاز و گیتار راک، در حالی که مشابه هستند، واقعاً کاملاً متفاوت هستند – و این تقریباً تفاوت آرپژ و شکل‌های آکورد و پیشرفت‌های آکورد است.

بنابراین قبل از اینکه وارد آموزش گیتار شوید، مجموعه ای از ده سبک گیتار را کشف کنید.

پایه ای مشترک برای همه سبک های گیتار:

برای تمام سبک های موسیقی در گیتار، باید اصول اولیه را بدانید.

برای نواختن راک، بلوز یا پاپ باید:

تمرین کنید و انگشتان خود را عضله سازی کنید. انعطاف پذیری، قدرت، سرعت، هماهنگی و دقت را به دست آورید. روی انگشتان خود کار کنید. شما همچنین می توانید تمرینات هارمونیک یا آرپژو روزانه انجام دهید – و ممکن است از یادگیری کمی تئوری موسیقی سود ببرید.

به طور موثر انگشتان خود را آموزش دهید:

این اساس تمرین گیتار شما است. اگر انگشتان شما به اندازه کافی تمرین نکرده باشند و اگر تمام عضلات شما گرم نشده باشند، هرگز به تمام پیشرفت های بالقوه مورد نظر در سبک خاص گیتار خود نخواهید رسید. با تمرین ماهیچه های انگشتان و انعطاف پذیری مچ دست و ساعد، می توانید انگشتان خود را در حالی که آرام و آسوده هستید کنترل کنید.

هر سبکی که شما انتخاب کردید تکنیک ها، مقیاس های منفرد، آکوردهای پایه و غیره دارد که لازم است شما این مهارت ها را یاد بگیرید.

یک نوازنده با دانستن نحوه استفاده از این تکنیک های مختلف می تواند پیشرفت خود را غنی می کند.

در اینجا به چند سبک گیتار می پردازیم؛

سبک کلاسیک در ساز گیتار

سبک کلاسیک در ساز گیتار

در این سبک آموزشی ، اساتید به آموزش اصولی و آکادمیک موسیقی روی گیتار می پردازند و هنرجو را از ابتدا با شیوه صحیح موسیقی کلاسیک که همانا خاستگاه این ساز می باشد ، بیشتر آشنا می کنند. در ادامه آموزش ها شامل یادگیری مبانی موسیقی کلاسیک ، علائم و نشانه ها و در کل یادگیری سواد موسیقی کلاسیک می گردد.

نوازندگان در این سبک ، شیوه و استایل نوازندگی خاص خود را بایستی رعایت کنند و از جزئی ترین تا کلی ترین موارد در اجرا و ارائه سبک آموزشی مورد نظر تاثیر گذار است.

آهنگ ها و قطعاتی هم که در این سبک آموزشی ارائه می گیرد همان رنگ و بوی سبک کلاسیک را دارد. در واقع همه چیز بر حول این محور می چرخد که موسیقی کلاسیک و اصولی به شیوه ای درست انتقال یابد از اجرا گرفته تا قطعات و…

سبک پاپ در ساز گیتار

آموزش در این سبک بسیار ساده پیش می رود و آموزش نت ها ، علائم و نشانه های موسیقی به حد نیاز در ابتدا ارائه می گردد.

در این سبک آموزش بر محور نوازندگی می چرخد و سعی می شود تا بیش از هر چیز دیگر و زود تر از همه موراد ، فرد بتواند به اجرا برسد. آموزش ریتم و آکورد ها که بخش مهمی از آموزش گیتار است در این سبک بیشتر مورد توجه است و به هنرجو کمک می کند تا سریع تر به اجرای ریتم قطعات مختلف مسلط شود و همچنین بتواند به اجرای خوانندگی روی ساز خود بپردازد.

سبک فلامنکو در ساز گیتار

به طور کلی فلامنکو  شیوه گیتار سنتی اسپانیاست که حاصل تغییر و تحولات و تکامل پس از گذشت قرن هاست. تفاوت موجود بین سبک فلامنکو و کلاسیک به قدری زیاد است که شباهت های آنها به چشم نمیاید .

همراهی با آوازهای محلی مناطقی خاص، فلسفه به وجود امدن این سبک بود.

بسیاری از اساتید از اینکه این گیتار فلامنکو بعنوان ساز ارکستر و یا تک نواز (بدون آواز) و یا ساز کنسرت دهنده استفاده شود، مخالف هستند.

می توان به این اشاره کرد که شباهت های زیادی بین این سبک گیتار و موسیقی سنتی ایرانی وجود دارد همچون ؛

  1. وجود عنصر آواز به عنوان محور اصلی
  2. وابسته به بداهه نوازی
  3. نحوه تدریس نسل به نسل بودن هر دو
  4. سرشار بودن از مفاهیمی همچون احساس و عرفان
  5. و…

بیشتر بخوانید:معرفی انواع گیتار و راهنمای جامع استفاده از هر کدام

سبک فلامنکو در ساز گیتار

بسیاری از تاریخ شناسان فلامنکو، اصالت فلامنکو را همراهی با آوازهای کولی تصور دارند که آوازها روایتگر آرزو، امید، عشق، درد، رنج می دانند.

راک اند رول:

راک اند رول در دهه 1950 در ایالات متحده ظاهر شد. از بلوز، ریتم اند بلوز، کانتری و گاسپل آمده است. گیتاریست هایی مانند چاک بری، لیتل ریچارد و بیل هیلی آن را به پیش بردند و موسیقی را وارد عصر جدیدی کردند.

برای یادگیری این ژانر موسیقی باید خود را به یک گیتار نیمه توخالی قدیمی مانند Gibson ES یا بدنه ای محکم مانند Telecaster مجهز کنید.

راک:

برای نواختن راک به یک روح مینیمالیستی نیاز دارید زیرا بر پایه صدای قدرتمند ساخته شده است. راک بر اساس آکوردهایی که بیشتر از بلوز سرچشمه می‌گیرد، سخت نواخته می‌شود. برای راک بهتر است نواختن گیتار الکتریک را یاد بگیرید.

هارد راک:

هارد راک که حول راک و با روحیه شورشی مشابه اما خشن تر ساخته شده است. برای نواختن این سبک موسیقی افراطی، باید راک را به نهایت خود فشار دهید. این یک موسیقی عضلانی است: ریف ها سنگین تر هستند، حجم صدا چشمگیر است.

هوی متال :

هوی متال که اندکی با هارد راک متفاوت است، مستقیماً از راک الهام گرفته شده است و نه بلوز. صداها سخت تر و ریف ها سنگین تر می شوند.

برای کسانی که صداهای بلند تحریف شده را دوست دارند، عاشق موسیقی ساخته شده بر اساس حس ریتم شدید، آهنگ ملودیک و مرگ یا مضامین الهام گرفته از دنیای زیرزمینی هستند، پس هوی متال نیازهای شما را برآورده می کند. و بله، ما از درس گیتار کلاسیک فاصله داریم.

هوی متال عمدتاً شامل فرکانس های قدرتمند، ریتم های همزمان و تغییرات یک قطعه است.

فانک :

مفاهیم اولیه مانند جریان ریتمیک، سوئینگ و غیره مورد نیاز است. اگر از این موارد اطلاعی ندارید، از معلم گیتار خود در طول کلاس های گیتار آکوستیک، الکتریک یا باس کمک بخواهید.

برای نواختن سبک فانک، هر چند وقت یکبار با مترونوم تمرین کنید تا یک ریتم دقیق تنظیم کنید. سرعت برخی تمرینات را کاهش دهید تا دست راست را جذب کنید و تمرینات خود را با صدایی واضح و بدون افکت شروع کنید.

ریتم – اساس فانک – بیشتر بر اساس نت های شانزدهم است: دست چپ کاملاً روی سیم ها قرار می گیرد تا کمی آنها را خفه کند و دست راست حرکاتی را به جلو و عقب انجام می دهد (به نام strumming). صدا ثابت است و برای به دست آوردن صدا و اطمینان، نباید از ضربه زدن به سیم ها هراس داشت.

کانتری :

کانتری یک سبک آمریکایی است – به ویژه در مناطق جنوبی ایالات متحده. ما این سبک موسیقی را با صدا، ریتم و آکورد آن می شناسیم. برای نواختن کانتری روی گیتار، باید بر ضربات انتخاب تسلط داشته باشید. سیم‌های فلزی را ترجیح دهید که ضخیم‌تر هستند و در نتیجه صدای بلندتری دارند، حتی اگر روی انگشتان شما سخت‌تر باشند.

جز:

جز مطمئناً یکی از پایه های هر موسیقی فعلی است. در ابتدا برقی شد تا صدای بیشتری به گیتار آکوستیک بدهد. این سبک است که شاهد تولد میکروفون های گیتار بود. برای نواختن جاز باید از آمپرهایی با صداهای قوی، شفاف و همگن استفاده کنید. گیتارها دارای صدای عمیق با ماندگاری بالا هستند.

بلوز:

بلوز به قدمت جز است، اگرچه در تاریخ خاص گیتار پیش از آن است. بلوز در رویکرد و احساساتی که منتشر می‌کند قابل تشخیص است: این موسیقی خشم، امید، سوگواری است. از نظر فنی، شما باید بر خم‌ها، اسلایدها و بازی‌های گلوگاه تسلط داشته باشید تا صدایی به طور کلی شفاف و گرم و کمی اشباع ارائه کنید.

جهت کسب اطلاعات لازم برای شرکت در کلاس های آموزشگاه موسیقی چکاد با شماره تماس ۰۲۱۴۴۲۴۶۲۲۹ با ما در ارتباط باشید.

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات