معرفی انواع گیتار و راهنمای جامع استفاده از هر کدام

معرفی انواع گیتار و راهنمای جامع استفاده از هر کدام
  • تاریخ ایجاد: 14 آذر 1401

به عنوان یک نوازنده گیتار، دانستن انواع مختلف گیتار مهم است. از زمان معرفی انواع گیتار به جهان در حدود 3100 سال قبل از میلاد، این ساز چندین بار تکرار شده است و شما در سفر موسیقی خود با چندین مورد از آنها روبرو خواهید شد. این مقاله  پنج نوع محبوب گیتار را پوشش می دهد و به طور خلاصه به تاریخچه آنها می پردازد.

اگر علاقه مند به گیتار هستید میتوانید به قسمت آموزش گیتار مراجعه کرده و بعد از گرفتن مشاوره و راهنمایی اقدام به ثبت نام کنید.

انواع گیتار

در اینجا انواع مختلف گیتار وجود دارد:

  1.     گیتار کلاسیک
  2.     گیتار آکوستیک
  3.     گیتار الکتریک
  4.     گیتار الکترو آکوستیک
  5.     گیتار بم

گیتار کلاسیک

اعتقاد بر این است که گیتار کلاسیک نوه ویهولا و جیترن است. اینها انواع آلات موسیقی زهی اسپانیایی بودند. ویهولا، به ویژه، در قرن پانزدهم در سراسر اروپا محبوب بود. در آن زمان فقط چهار سیم دوتایی داشت. در آغاز قرن شانزدهم با اضافه شدن سیم دوتایی پنجم، محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

در اواسط قرن شانزدهم در اسپانیا، ویهولا و گیتار رنسانس با هم ترکیب شدند. این اتحاد منجر به تولد باروک شد که به سرعت از ویهولا محبوبیت بیشتری پیدا کرد. تا قرن هجدهم بود که گیتارهای شش سیم معرفی شدند و گیتارهای پنج سیم را منسوخ کردند.

در حدود قرن نوزدهم، گیتار شش سیم به دست آنتونیو دو تورس به گیتار مدرن، که به گیتار اسپانیایی نیز معروف است، تبدیل شد. او یک گیتار و نوازنده اسپانیایی بود. او با افزایش طول و عرض گیتار شکل و فرم مدرن خود را به گیتار کلاسیک داد.

مشخص ترین ویژگی گیتار کلاسیک سیم های نایلونی به جای سیم های فولادی است. این به گیتار اجازه می دهد تا صدای ملایم و دلپذیری تولید کند. این صدا بیشتر برای موسیقی کلاسیک، فولک و فلامنکو مناسب است. دور سوراخ صداش هم یه رزتی داره که نقش زیبایی داره. فرت بورد گیتار کلاسیک کمی پهن تر از گیتارهای دیگر است که برای افرادی که می خواهند به تکنیک های پیچیده انگشت تسلط پیدا کنند یک مزیت است.

گیتارهای کلاسیک در چندین اندازه مختلف از جمله گیتارهای کوچکتر عرضه می شوند. این آنها را برای کودکانی ایده آل می کند که معمولاً نمی توانند گیتارهای بزرگتر یا سنگین تر را کنترل کنند. کودکان می توانند به راحتی با یک گیتار کلاسیک کوچک شروع به یادگیری کنند، سپس بعداً به سراغ گیتارهای بزرگتر بروند. گیتارهای کلاسیک معمولاً ارزان‌تر از گیتارهای دیگر هستند و صدایی عالی تولید می‌کنند و معرفی این گیتار برای مبتدیانی که انگشتان دست خود را در دنیای گیتار فرو می‌برند، انتخابی عالی هستند.

بیشتر بخوانید:  به مقاله گیتار چیست بروید و در ادامه معرفی انواع گیتار با ما همراه باشید.

گیتار آکوستیک

گیتار آکوستیک

گیتار کلاسیک از نظر فنی به دسته گیتار آکوستیک تعلق دارد. با این حال، گیتار آکوستیک مدرن مورد توجه خاصی قرار می گیرد زیرا به جای نایلون دارای سیم های فولادی است. مردی که گمان می رود مسئول ساخت این گیتار آکوستیک بوده است، کریستین فردریک مارتین، نوازنده آلمانی الاصل است. او در سال 1796 به دنیا آمد و در سال 1833 به ایالات متحده مهاجرت کرد.

در آن زمان، مارتین متوجه شد که نوازندگان بانجو از سیم های کتگوت برای پخش موسیقی کانتری خود استفاده می کنند. رشته کتگوت از روده حیوانات از جمله بز، گوسفند، گاو، اسب و الاغ ساخته می شود. این رشته ها به راحتی شکسته می شوند زیرا به مرور زمان خشک و شکننده می شوند و یکپارچگی ساختاری آنها را تضعیف می کند. آنها همچنین هنگام نواختن طولانی مدت بوی ضعیف اما قابل توجهی در انگشتان گیتاریست به جای می گذاشتند.

برای غلبه بر مشکلات ذاتی این سیم‌های گیتار، مارتین گیتاری ساخته شده از سیم‌های نایلونی برای نوازندگان بانجو ساخت. او ساختار داخلی گیتار را تقویت کرد تا از کشش سیم های فولادی پاره نشود. و بدین ترتیب گیتار آکوستیکی که امروز می شناسیم متولد شد.

 

یکی از ویژگی های اصلی گیتار آکوستیک سیم های فولادی است. این سیم‌ها نه تنها از سیم‌های نایلونی قوی‌تر هستند، بلکه صدایی بسیار بلندتر و در عین حال ملایم تولید می‌کنند. معرفی گیتار آکوستیک برای ژانرهای موسیقی، از کانتری تا راک و جاز ، مناسب است.

گیتار آکوستیک زهی فولادی به عنوان ساز برجسته ملودی در بسیاری از آهنگ های کلاسیک استفاده شده است از جمله:

“دیروز” – بیتلز

“آهنگ رستگاری” – باب مارلی

“کاش اینجا بودی” – پینک فلوید

“هیچ چیز دیگری مهم نیست” – متالیکا

“آنجی” – رولینگ استونز

“لغزش زمین” – Fleetwood Mac

“ماشین سریع” – تریسی چپمن

“آسیب” – جانی کش

“سوزن و آسیب انجام شده” – نیل یانگ

“Blowin’ in the Wind” – باب دیلن

“نزدیک به قلب” – راش

“اشک در بهشت” – اریک کلاپتون

“جولین” – دالی پارتون

گیتار الکتریک

گیتار الکتریک

در ادامه معرفی انواع گيتار به یکی از سازهای محبوب جوانان میرسیم. اعتقاد بر این است که یک نوازنده سوئینگ و جاز آمریکایی به نام چارلی هنری کریستین (متولد 1916) مخترع گیتار الکتریک در سال 1936 است. او شروع به استفاده از گیتار آکوستیک در اجراهای خود کرده بود و نیاز داشت صدای آن را در طول اجراهای انفرادی تقویت کند. بنابراین چارلی یک پیکاپ را به بدنه گیتار آکوستیک خود وصل کرد و درست مثل آن، تبدیل به یک گیتار الکتریک شد.

پیکاپ نوعی میکروفون است که ارتعاشات آلات موسیقی را گرفته و به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. سپس دستگاه آن انرژی را به یک آمپر می فرستد و باعث تقویت دستگاه می شود

در دوران بیگ باند (در دهه‌های 1930 و 1940) نیاز به تقویت بیشتر از سوی گیتاریست‌های ارکسترهای بزرگ وجود داشت. آنها نمی‌خواستند صدای سازهایشان توسط دیگران در گروه، مانند بوق و طبل، خاموش شود.

اولین انواع گیتاری که برقی شدند به خوبی کار کردند، اما یک نقص بزرگ داشتند. آمپلی‌فایرها بازتابی را تولید می‌کردند که از طریق گیتار طنین‌انداز می‌شد و از طریق جعبه صدا بیرون می‌آمد. این رزونانس باعث شد که گیتار الکترو آکوستیک ترکیبی ناهماهنگ از صداها ایجاد کند.

در نهایت، جعبه صدا از طراحی آکوستیک در طول دهه 1940 حذف شد تا مشکل بازخورد حل شود. به این ترتیب، این نوع گیتارها برای تولید صدا تنها به پیکاپ ها و آمپرها تکیه می کنند. اینگونه بود که گیتار بدنه سخت (چوب یک تکه) به وجود آمد زیرا نیازی به سوراخ صدا نبود. این گیتار در طول سال ها چندین تکامل دیگر را پشت سر گذاشت. بسیاری بر این باورند که طراحی گیتار الکتریک مدرن در سال 1960 پدیدار شد.

 

از آن زمان، جهان شاهد تکنوازی‌های زنده گیتار شگفت‌انگیز بوده که توسط گیتار الکتریک ارائه شده است. قابل توجه ترین آنها عبارتند از:

 

«در سراسر برج مراقبت» – جیمی هندریکس، تجربه جیمی هندریکس (1968)

فوران – ادی ون هالن، ون هالن (1978)

پلکان بهشت ​​- جیمی پیج، لد زپلین (1971)

“باران نوامبر” – اسلش، گانز اند رز (1991)

“باران بنفش” – شاهزاده، شاهزاده و انقلاب (1984)

از آنجایی که انواع الکتریک گیتار فاقد جعبه صدا هستند، نمی‌توانید یکی را بردارید و بنوازید – صدایی تولید نمی‌کند. ابتدا باید آن را به یک آمپلی فایر وصل کنید.

نکته: برای دیدن همه دوره های آموزشگاه موسیقی چکاد به این صفحه مراجعه کنید.

گیتار الکترو آکوستیک

یک گیتار الکترو آکوستیک شبیه گیتار سیم فولادی معمولی شماست. مهم ترین تفاوت این است که مجهز به پیکاپ و پیش تقویت کننده است. پیش تقویت کننده ابتدا انرژی الکتریکی را قبل از ارسال به آمپر جذب می کند. هدف از پیش تقویت کننده تقویت سیگنال های سطح پایین و تبدیل آنها به سیگنال های سطح خط بود. آمپرها فقط سیگنال های سطح خط را تقویت می کنند.

گیتارهای الکترو آکوستیک در مکان هایی استفاده می شوند که نیاز به گیتار آکوستیک بلندتر وجود دارد. آنها عمدتاً در کنسرت ها استفاده می شوند اما می توانند بدون آمپلی فایر نیز پخش شوند زیرا کاملاً الکتریکی نیستند.

پیکاپ برای انواع الکترو آکوستیک گیتار توسط نوازنده و طراح ساز آمریکایی لوید لور (متولد 1886) اختراع شد. لوید این دستگاه را در سال 1924 ساخت. در سال 1936، گیبسون، سازنده گیتار و سایر آلات موسیقی، گیتاری را با پیکاپ داخلی عرضه کرد. این گیتار ES-150 بود که مخفف Electro Spanish 150 بود. این گیتار یک موفقیت تجاری بزرگ بود – اولین مورد برای گیتارهای الکترو آکوستیک.

 

گیتار بیس

صدای گیتار بیس نسبت به گیتار آکوستیک و الکتریک کمتر است. این به این دلیل است که گیتار باس یک اکتاو کمتر از گیتارهای شش سیم معمولی تنظیم شده است. آنها معمولاً بخشی از بخش ریتم هستند و ریتم زیربنایی یک ملودی را فراهم می کنند، به همین دلیل است که گروه ها، به ویژه گروه های راک و رگی، یک نوازنده باس دارند.

گیتار بیس معمولی شما دارای چهار سیم است که عبارتند از E، A، D و G. در گیتار آکوستیک یا الکتریک، اینها سیم‌های 3، 4، 5 و 6 هستند. با این حال، برخی از گیتارهای باس می‌توانند تا 6 سیم را اجرا کنند. . طول گردن و مقیاس یک گیتار باس نیز در مقایسه با گیتارهای استاندارد بیشتر است.

داستان گیتار بیس مدرن با گیتارون در دهه 1600 شروع می شود. این در اصل نسخه اسپانیایی یک گیتار بیس بود. گروه‌های ماریاچی عمدتاً از گیتارون استفاده می‌کردند (حتی امروزه از آن استفاده می‌کنند). گیتارون به کنترباس تبدیل شد که برای موسیقی ارکستر استفاده می شود.

به سرعت به دهه 1920 رسیدیم و حجیم بودن کنترباس برای نوازندگان جاز ناراحت کننده بود. در سال 1924، پس از اختراع پیکاپ الکتریکی، لوید لور یک گیتار الکتریک برای گیبسون طراحی کرد. با این حال، این یک شکست بود زیرا با شرکت یا مشتریانش طنین انداز نشد. نسخه مدرن گیتار باس توسط Paul Tutmarc، نوازنده و مخترع آلات موسیقی در دهه 1930 ساخته شد. این نسخه از گیتار باس جایگزین کنترباس در ارکسترهای امروزی شده است.

امیدواریم از مقاله معرفی انواع گیتار لذت برده باشید.

 

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات