ریتم موسیقی چیست ؟ بهترین راهکار برای رعایت ریتم

ریتم موسیقی چیست ؟ بهترین راهکار برای رعایت ریتم
  • تاریخ ایجاد: 27 دی 1401

ساده ترین تعریف برای اینکه ریتم در موسیقی چیست، چیدمان نت هایی با طول های مختلف است. طرز تفکر متفاوت در مورد اینکه ریتم در موسیقی چیست این است که چگونه نت ها در مدت زمانی که در یک قطعه موسیقی به صدا در می آیند اندازه گیری می شوند. برای اکثر مردم، “ریتم” موسیقی به این صورت است که موسیقی چقدر سریع یا آهسته است، یا چقدر نت ها کوتاه یا بلند هستند.

در سنت موسیقی اروپای غربی، ریتم ساختار زیربنایی است که همه عناصر دیگر موسیقی توسط آن کنار هم قرار می گیرند. می توان گفت که ریتم موسیقی مانند تخم مرغ در دستور پخت کیک است. این چیزی است که همه چیز را در زمان نگه می دارد و به هم متصل می کند. ریتم و ویژگی‌های موسیقایی آن، سرعت موسیقی، نوع ضرب و سپس نحوه اجرای ریتم و اتصال نت‌های هر ساز را تعیین می‌کند.

درک ریتم در موسیقی: 7 عنصر ریتم

موسیقی کلاسیک غربی از ترکیب سه جزء اصلی تشکیل شده است: ملودی، هارمونی و ریتم. ساختار ریتمیک آهنگ تعیین می کند که نت ها چه زمانی، چه مدت و با چه درجه ای از تاکید پخش شوند.

ریتم الگوی صدا، سکوت و تاکید در یک آهنگ است. در تئوری موسیقی، ریتم به تکرار نت ها و سکوت در زمان اشاره دارد. هنگامی که یک سری نت و سکوت تکرار می شود، یک الگوی ریتمیک را تشکیل می دهد. ریتم موسیقی علاوه بر اینکه زمان نواختن نت ها را مشخص می کند، مدت زمان و با چه شدتی را نیز مشخص می کند. این باعث ایجاد مدت زمان نت های مختلف و انواع مختلف لهجه می شود.

در کلاس های آموزشگاه موسیقی جهت تمرین داشتن ریتم در موسیقی همراه با اساتید مجرب میتوانید شرکت کنید.

چرا ریتم در موسیقی مهم است؟

چرا ریتم در موسیقی مهم است؟

ریتم به عنوان موتور محرکه یک قطعه موسیقی عمل می کند. اکثر گروه‌های موسیقی شامل یک بخش ریتم هستند که وظیفه ایجاد ستون فقرات ریتمیک برای کل گروه را بر عهده دارد. درام، سازهای کوبه ای، باس، گیتار، پیانو و سینتی سایزر، بسته به زمینه، ممکن است به عنوان سازهای ریتم در نظر گرفته شوند. با این حال، همه اعضای یک گروه موسیقی مسئولیت اجراهای ریتمیک خود را دارند و ضربات موسیقی و الگوهای ریتمیک مشخص شده توسط آهنگساز قطعه را می نوازند.

7 عنصر ریتم در موسیقی

  1. میزان نما : میزان نما در  موسیقی تعداد ضرب  در هر میزان را نشان می دهد. همچنین نشان می دهد که این ضرب ها  چقدر طول می کشد. در میزان نمای با 4 در پایین (مانند 4/2، 4/3، 4/4، 4/5، و غیره)، یک ضرب  با یک نت مطابقت دارد. بنابراین در زمان 4/4 (همچنین به عنوان “زمان مشترک” نیز شناخته می شود)، هر ضرب به طول یک چهارم نت گرد  است و هر چهار ضرب یک میزان کامل را تشکیل می دهد. در میزان نمای 4/5، هر پنج ضرب یک میزان کامل را تشکیل می دهد. در میزان نمای با 8 در پایین (مانند 8/3، 8/6، یا 8/9)، یک ضرب با یک هشتم نت گرد مطابقت دارد.
  2. متر: تئوری استاندارد موسیقی غربی، میزان نما را به سه نوع متر موسیقی تقسیم می کند: دو ضربی (که ضربات در گروه های دوتایی ظاهر می شوند)، سه ضربی (جایی که ضرب  ها در گروه های سه تایی ظاهر می شوند) و چهار ضربی (محل هایی که ضرب ها در گروه های چهارتایی ظاهر می شوند).
  3. تمپو: تمپو سرعت پخش یک قطعه موسیقی است. سه راه اصلی برای انتقال سرعت به نوازندگان  وجود دارد: ضرب  در دقیقه، اصطلاحات ایتالیایی و زبان مدرن. ضرب در دقیقه (یا BPM) تعداد ضربات در یک دقیقه را نشان می دهد. برخی از کلمات ایتالیایی مانند largo، andante، allegro و presto با توصیف سرعت موسیقی، تغییرات تمپو را منتقل می کنند. در نهایت، برخی از آهنگسازان تمپو را با کلمات معمولی انگلیسی مانند “سریع”، “آهسته”، “تنبل”، “آرام” و “متوسط” نشان می دهند.
  4. ضربات قوی و ضربات ضعیف: ریتم ضربات قوی و ضربات ضعیف را ترکیب می کند. ضربات قوی شامل اولین ضرب از هر اندازه (ضریب پایین) و همچنین ضربات شدید دیگری است. هم موسیقی پاپ و هم موسیقی کلاسیک ضرب‌های قوی و ضرب‌های ضعیف را با هم ترکیب می‌کنند تا الگوهای ریتمیک به یاد ماندنی ایجاد کنند.
  5. سنکوپاسیون: ریتم‌های سنکوپه‌شده آنهایی هستند که با نوسانات اندازه‌گیری‌های فردی همخوانی ندارند. ضرب آهنگ سنکوپ شده تاکید خود را بر ضربات ضعیف سنتی مانند نت هشتم دوم در اندازه 4/4 خواهد داشت. ریتم های پیچیده معمولاً شامل سنکوپاسیون هستند. در حالی که ممکن است شنیدن این ریتم‌ها برای یک نوازنده مبتدی دشوارتر باشد، اما نسبت به الگوهای ریتمیک غیر همگام، قابل توجه‌تر به نظر می‌رسند.
  6. لهجه ها: لهجه ها اشاره به تاکیدات ویژه بر ضربات خاصی دارد. برای درک لهجه ها، به یک قطعه شعر فکر کنید. یک متر شاعرانه، مانند پنتامتر آیامبیک، ممکن است ترکیب خاصی از هجاهای تاکید شده و هجاهای بدون تاکید را دیکته کند. لهجه های موسیقی تفاوتی ندارند. ریتم‌های مختلف ممکن است نشانه زمانی و سرعت مشترک داشته باشند، اما با تأکید بر نت‌ها و ضرب‌های مختلف از یکدیگر متمایز می‌شوند.
  7. چند ریتم: برای دستیابی به حس بلندپروازانه ای از ریتم، یک گروه ممکن است از چند ریتم استفاده کند که یک نوع ریتم را روی دیگری قرار می دهد. به عنوان مثال، یک گروه کوبه‌ای سالسا ممکن است دارای کنگا و بونگو باشد که 4/4 زمان می‌نوازند، در حالی که آهنگ‌ها به طور همزمان یک الگو را در 8/3 اجرا می‌کنند. این یک ترکیب ریتمیک متراکم ایجاد می‌کند و وقتی به درستی اجرا شود، می‌تواند الگوهای ریتمی فوق‌العاده قابل رقصی به دست دهد.

10 نکته برای بهبود ریتم موسیقی

10 نکته برای بهبود ریتم موسیقی

  1. 1. ریتم ها را تمرین کنید

ریتم چیزی نیست که به سادگی یک روز به دست بیاورید – تمرین می خواهد.

  1. حرکت با ضرب

شما می توانید ضربات را به صورت مفهومی درک کنید، اما می توانید آنها را نیز احساس کنید. از حرکات بدن برای پخش ضربات [ریتم] به صورت فیزیکی استفاده کنید – سر تکان دادن، ضربه زدن به پا یا حتی رقصیدن با موسیقی.

هدف همگام سازی ضرباتی است که می شنوید با حرکات خود. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، بدون اینکه حتی به آن فکر کنید بیشتر احساس خواهید کرد.

  1. با آهنگ آشنا شوید

مانند نحوه بهبود سرعت و دقت، آشنایی با آهنگ نیز ریتم را بهبود می بخشد. راحت بودن با تمام جنبه ها باعث می شود که ریتم به درستی پخش شود و اطمینان حاصل شود که دستان شما هماهنگ هستند.

  1.  اعتماد به نفس داشته باشید، حتی اگر کامل نباشد

دلیل دیگری که ممکن است مردد باشید و ریتم را درست نگیرید این است که با اعتماد به نفس بازی نکنید. این نگرش و طرز فکر درست را می طلبد، اما اگر متوجه شوید که لازم نیست کامل باشد، نیمی از راه را دارید.

  1. از مترونوم استفاده کنید

اگر می خواهید نوازنده خوبی باشید و در ریتم بهتر شوید، مترونوم شما باید بهترین دوست شما باشد.

برخی از نوازندگان از نواختن با مترونوم خوششان نمی‌آید، اما اگر آن را به‌جای یک شیء به‌عنوان یک فرد دیگر در گروه خود ببینید، به شما کمک می‌کند. به همین ترتیب، اعضای گروه تمرین می کنند که با یکدیگر همگام بازی کنند و به ماندن در زمان با مترونوم های خود عادت کنند.

  1. ضربات را تقسیم کنید و تمرین کنید

می توانید یک ضرب را به “قطعه های” کوچکتر تقسیم کنید. این کار را انجام دهید و تمرین کنید که آنها را بنوازید و صدا کنید. می‌توانید آن را روی یک ست درام بنوازید، دست بزنید یا دستتان را روی میز بکوبید.

  1. قبل یا بعد از ضربه بنوازید

نواختن غیرضروری می تواند به شما در درک حس ریتم کمک کند. سعی کنید یک نت را درست قبل یا بعد از یک ضرب بنوازید. این روشی است که شما تشخیص ضربان را تمرین می کنید، که طعم متفاوتی به نوازندگی شما می بخشد که می تواند آن را تقویت کند، حتی اگر به نظر ناپایدار باشد. به عنوان مثال، نواختن یک نت بعد از ضرب می تواند آن را هیجان انگیزتر کند.

 

  1. از کلمات برای یادگیری الگوهای ریتم رایج استفاده کنید

اگرچه این کلمات دارای سه هجا هستند، “مثال” و “ساکسیفون” تلفظ های متفاوتی دارند.

این می تواند به شما در درک نحوه عملکرد الگوهای ریتمیک مختلف کمک کند. به سادگی فهرستی از کلمات ایجاد کنید که با مجموعه ای از الگوهای ریتمیک مرتبط هستند.

  1. از منابع استفاده کنید: برنامه ها، ماشین های درام، و آهنگ های پشتیبان

شما در زمانی زندگی می کنید که فناوری منابع بسیاری را در اختیار ما قرار می دهد. پس از آنها استفاده کنید!

به جای اینکه به تنهایی با ساز خود بنوازید، با دستگاه درام بنوازید تا بتوانید تمپو را واضح تر بشنوید.

آهنگ ها را دانلود کنید و با آنها بازی کنید و از آنها به عنوان راهنمای دنبال کردن استفاده کنید.

  1.  بدانید چه زمانی باید استراحت کنید

سخت کار کردن برای بهبود ریتم مهم است، اما استراحت بین جلسات تمرینی نیز مهم است. ساعت ها تمرین نتیجه خواهد داد، اما زیاده روی نکنید و غرق شوید زیرا آن را دریافت نمی کنید. در مورد زمان تمرین تصمیم بگیرید و وقتی تمام شد آن را متوقف کنید.

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات