چند مدل ساکسیفون داریم ؟

چند مدل ساکسیفون داریم ؟
  • تاریخ ایجاد: 02 فروردین 1402

ساکسیفون نوعی ساز بادی چوبی تک نی با بدنه مخروطی شکل است که معمولاً از برنج ساخته می شود. مانند تمام سازهای تک نی، زمانی که نی روی قطعه دهانی به لرزه در می آید و در داخل بدنه ساز موج صوتی ایجاد می کند، صدا تولید می شود. گام با باز کردن و بستن سوراخ‌هایی در بدنه کنترل می‌شود تا طول موثر لوله تغییر کند.

سوراخ‌ها با پدهای چرمی که به کلیدهایی که توسط پخش‌کننده کار می‌کنند، بسته می‌شوند. ساکسیفون ها در اندازه های مختلف ساخته می شوند و تقریباً همیشه به عنوان ابزار جابجایی در نظر گرفته می شوند. به نوازندگان ساکسیفون، ساکسیفونیست می گویند.

ساکسیفون در طیف گسترده‌ای از سبک‌های موسیقی از جمله موسیقی کلاسیک (مانند گروه‌های کنسرت، موسیقی مجلسی، رپرتوار تک‌نوازی، و گاهی ارکستر)، گروه‌های نظامی، گروه‌های راهپیمایی، جاز (مانند گروه‌های بزرگ و کمبوهای جاز) و موسیقی معاصر استفاده می‌شود. موسیقی ساکسیفون همچنین به عنوان یک ساز تکنوازی و ملودی یا به عنوان عضوی از یک بخش هورن در برخی از سبک های راک اند رول و موسیقی رایج استفاده می شود.

این ساز را آدولف ساکس در دههٔ ۱۸۴۰ اختراع کرد و به نام او «ساکسیفون» نام گرفت.

آدولف ساکس زادهٔ بلژیک است. او می‌خواست گروهی از آلات موسیقی را خلق کند که قدرتمندترین و بهترین سازهای بادی باشند. آقای ساکس، ساکسیفون را در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۱۸۴۶ در دو گروه که هر کدام شامل ۷ ساز می‌شد به ثبت رساند. هر گروه شامل سازهایی در ابعاد مختلف جهت حمل بود.

خانواده ساکسیفون مدرن به طور کامل از سازهای B♭ و E♭ تشکیل شده است. ساکسیفون هایی که بیشترین استفاده را دارند عبارتند از B♭ soprano، E♭ alto، B♭ tenor و E♭ baritone.

 

اولین قدم شما در یادگیری ساکسیفون

اگر می‌خواهید خودتان را برای موفقیت آماده کنید، این مراحل را دنبال کنید تا پایه‌ای عالی به عنوان یک نوازنده ساکسیفون برای خود ایجاد کنید.

 

یک معلم خوب پیدا کنید

یک معلم خوب پیدا کنید

معلم موسیقی شما نقش مهمی در راهنمایی شما برای تبدیل شدن به یک موسیقیدان خواهد داشت. یک معلم موسیقی عالی می تواند نحوه صحیح نواختن ساکسیفون را به شما بیاموزد و عادات عالی را در مورد وضعیت بدنی، تکنیک، تمرین و موارد دیگر به شما القا می کند. شما میتوانید در آموزشگاه موسیقی چکاد ثبت نام کرده و با خیال راحت از معلمان موسیقی با تجربه این آموزشگاه بهره ببرید.

هنگامی که به دنبال یک معلم ساکسیفون هستید، اگر سبک خاصی در ذهن دارید، مطمئن شوید که فردی را پیدا کنید که در سبک موسیقی که می خواهید یاد بگیرید، مانند جاز یا کلاسیک، متخصص باشد. شما و معلمتان باید از نظر شخصیتی مناسب باشید، و باید به مهارت ها و توانایی معلم خود در آموزش مهارت های مورد نیاز خود اطمینان داشته باشید.

فقط با راهنمایی ساکسیفون بخرید

یکی از دلایل مهمی که پیدا کردن یک معلم ساکسیفون قبل از خرید ساز بسیار مهم است این است که معلم شما به شما کمک می کند تا ساز مناسب خود را پیدا کنید. اگر به تنهایی یک ساکس بخرید، ممکن است در نهایت با سازی مواجه شوید که واقعا مناسب شما نیست، یا نواختن آن دشوار است، یا نیاز به تعمیر دارد – و این می تواند یک اشتباه بسیار گران قیمت باشد.

اولین چیزی که معلم شما در مورد آن به شما کمک می کند این است که تصمیم بگیرید چه نوع ساکسیفون برای شما مناسب است. از ساکس آلتو تا ساکس تنور تا سوپرانو و ساکس باریتون، انتخاب های زیادی وجود دارد. بسیاری از نوازندگان مبتدی با آلتو شروع می کنند (مخصوصاً کودکان)، زیرا معمولاً مقرون به صرفه ترین گزینه است و کوچکتر از تنور و باریتون است و کار با آن را آسان تر می کند.

به موسیقی ساکسیفون گوش دهید

همانطور که سفر خود را شروع می کنید، این زمان عالی برای گوش دادن به انواع مختلف موسیقی ساکسیفون است. از کلاسیک گرفته تا پاپ تا جاز، ساکسیفون یک ساز همه کاره است و انواع آهنگ ها و تکنیک های مختلف را به سادگی با گوش دادن فعالانه به موسیقی کشف خواهید کرد. همچنین درک بهتری از اینکه چه سبکی برای شما جذاب‌تر است را دریافت خواهید کرد.

همانطور که به موسیقی گوش می دهید، به این فکر کنید که کدام یک از سبک ها را بیشتر دوست دارید. این به معلم شما کمک می کند تا در مورد یافتن موسیقی ای که از نواختن آن لذت می برید ایده هایی را به معلم خود بدهید و همچنین می تواند به شما کمک کند لحن عالی ایجاد کنید.

مطالعه بیشتر : چگونه هوش موسیقی خود را افزایش دهیم؟

در برنامه خود زمان بگذارید

یادگیری ساکسیفون – و یادگیری هر ساز – زمان می برد. شما باید دوره های منظم ساکسیفون را برنامه ریزی کنید (و هر چه بیشتر بتوانید درس بخوانید، بهتر است). اما بیشتر از درس‌ها، برای تمرین به زمان نیاز دارید.

معلم شما توصیه های تمرینی خاصی را به شما ارائه می دهد، اما به طور کلی، انتظار داشته باشید که حداقل بین نیم ساعت تا یک ساعت کامل در روز، پنج روز در هفته تمرین کنید. این بسته به سطح مهارت شما کمی متفاوت خواهد بود و با پیشرفته تر شدن، مدت زمانی که برای تمرین نیاز دارید افزایش می یابد.

 

انواع ساکسیفون

انواع ساکسیفون

ساکسیفون سوپرانو

این کوچکترین از 4 ساکسیفون اصلی است. این ساز Bb است و سخت ترین ساکس برای نواختن در نظر گرفته می شود. این به 2 شکل می آید: منحنی یا مستقیم، و بسیار کوتاه است. این طول کوتاه آن است که در واقع تنظیم دقیق را دشوار می کند. در واقع، این ساز برای مبتدیان در نظر گرفته نمی شود زیرا حاشیه کوتاهی برای خطا ایجاد می کند.

ساکس سوپرانو به عنوان یک ساز دوم در نظر گرفته می شود زیرا به عنوان استاندارد در مجموعه های گروه جاز، سوئینگ یا کنسرت ها گنجانده نشده است. شبیه کلارینت است و اغلب در یک گروه موسیقی کلارینت را می نوازد. با این حال، صدای بلندتر و نافذتری نسبت به کلارینت در انتهای بالاتر یک مقیاس تولید می کند.

سوپرانوی منحنی به طور معروف توسط معلمان برای کودکانی که برای آلتو کوچک هستند استفاده می شود

 

ساکسیفون آلتو

این محبوب ترین نوع ساکسیفون موجود است. این ساز به عنوان یکی از سازهای کلیدی در تکامل موسیقی جاز شناخته می شود. این در Eb تنظیم شده است و توسط بسیاری ترجیح داده می شود زیرا مقرون به صرفه است، یادگیری آن آسان است و اندازه کاملی دارد. تقریباً هر نوازنده ساکسی که میبینید گواهی می دهد که حرفه خود را با استفاده از ساکسیفون آلتو یاد گرفته است.

ساکسیفون آلتو شباهت هایی با ساکسیفون های باریتون و تنور دارد. ویژگی های زنگ واژگون آنها را دارد. معمولاً جلوی ساکسیفونیست نواخته می شود.

 

ساکسیفون تنور

این به اندازه ساکسیفون آلتو محبوب است. این دومین ساکسیفون بزرگ از 4 ساکسیفون پرکاربرد است. شبیه ساکس آلتو است، فقط گردن خمیده دارد و بزرگتر است. این ساز Bb است و به دلیل توانایی آن برای افزودن عمق به موسیقی بسیار ترجیح داده می شود.

 

نواختن ساکسیفون تنور بسیار شبیه به نواختن ساکس آلتو است، با این تفاوت که نیاز به هوای بیشتری برای دمیدن از داخل قطعه دهانی دارد. به همین دلیل است که این یک گزینه مبتدی محبوب نیست، به خصوص برای کودکان کوچک که هنوز هم ریه های کمتری دارند.

 

اکثر افرادی که ساکسیفون تنور می خرند، معمولاً نوازندگان ماهری هستند که به دنبال سازهایی هستند که با پیشرفت نوازندگی آنها دوام بیاورد. یک ساکسیفون تنور را در موسیقی پاپ و جاز خواهید شنید. در گروه‌های جاز، از آن به عنوان تنور جاز یاد می‌شود، زیرا در تکنوازی‌های استادانه اجرا می‌شود. جان کولترین، سانی رولینز و مایکل برکر از جمله نوازندگان مشهور ساکسیفون تنور هستند.

ساکسیفون تنور مانند ساکسیفون باریتون در کناره نواخته می شود. خیلی ها به خاطر کلیدهای محوری مخروطی اش که قابلیت پخش آسان را ارائه می دهند، آن را دوست دارند.

 

ساکسیفون های باریتون

این بزرگترین از 4 است و در Eb قرار دارد. به دلیل اندازه بزرگ آن، برای تولید طیف گسترده ای از نت ها به حجم زیادی از هوا نیاز دارد. بنابراین، به هیچ وجه یک گزینه مناسب برای مبتدیان نیست. فقط نوازندگان پیشرفته می توانند آن را به خوبی انجام دهند.

به دلیل وزن نسبتاً سنگین (حدود 6 تا 7 کیلوگرم)، اغلب در یک مهار نگه داشته می شود. خط بیس را در یک گروه می نوازد و شما آن را بیشتر در موسیقی کلاسیک خواهید دید. در موسیقی ارکسترال چندان محبوب نیست.

برخی از شناخته شده ترین نوازندگان ساکسیفون باریتون عبارتند از Pepper Adams، Gerry Mulligan و Gary Simulyan.

 

ممنون از رأی دهی شما کاربر عزیز

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات