آموزش موسیقی را از کجا شروع کنیم؟

آموزشگاه موسیقی
  • تاریخ ایجاد: 04 مهر 1401

برای بزرگسالان پیشنهاد میکنیم به شنیدن آثار مهم کلاسیک در هر سازی اعم از ایرانی یا غربی روی آورند. این آثار را ترجیحا از نوازندگان مرجع انتخاب کنید تا اصالت آن حفظ شود. همچنین تماشای نوازندگی نوازندگان معتبر را فراموش نکنید. رفتن به کنسرت های کلاسیک را فراموش نکنید.

بعد از اینکه متوجه شدید به چه نوع موسیقی و چه سازهایی علاقه مندید به یک آموزشگاه موسیقی معتبر مراجعه کرده و درخواست مشاوره با اساتید آن سازها نمایید تا اطلاعات لازم در مورد آن ساز و روش تدریس و غیره را در اختیار شما قرار دهند.

برای کودکان زیر 7 سال شرکت در کلاس های موسیقی کودکان (ارف) پیشنهاد می شود، چراکه در این کلاس ها، پایه مهارت های موسیقایی کودکان شکل میگیرد و مباحث مهمی چون آموزش ریتم، تقویت شنوایی موسیقی و سلفژ، تقویت خلاقیت موسیقی، فراگیری نت ها و غیره از طریق آموزش سازهایی مانند بلز و فلوت و پرکاشن ها و همچنین از طریق بازی های هدفمند موسیقایی، همخوانی ها و هم نوازی ها صورت می پذیرد.

همچنین برای کودکان  بالای 7 سال از امکان سازشناسی در آموزشگاه ها استفاده کنید، به این صورت که آموزشگاه برنامه ای برای آشنا کردن فرزند شما با تمامی سازها از طریق مشاوره با مدرس هر ساز فراهم می کند. 

در رابطه با آموزش موسیقی در کودکان دکتر شینیچی سوزوکی مقاله مفیدی ارائه نموده اند که توجه شما را به این مقاله جلب می کنیم.

موسیقی کودکان

سرنوشت کودکان در دست والدین است

تعلیم و پرورش کودکان از همان روز تولد آغاز می شود. به همان شکل که جسم کودک رشد می کند، نیرو حیات در او، تمام محرک های خارجی را دریافت کرده و آنها را به مرور در جهت کسب توانایی و استعداد، گسترش می دهد.

رشد و پیشرفت در کودک انجام نمی شود مگر با محرک های خارجی حیات.

 پس از چهل سال تجربه و تلاش در زمینه تربیت و رشد کودک به نتیجه ای جز این نمیتوان دست یافت که استعداد و توانایی ذاتی نیست. کودک با ارتقا یافتن می تواند انسان خوب و لایقی باشد. استعداد کاملاً به پرورش و رفتار ما بستگی دارد. چیزی که بعضی از والدین از آن غافل هستند، پرورش کودکان و توجه به آن است در حالی که اهمیت مراقبت و احتیاط در نونهالان امری است که همه از آن آگاه هستند.

باید به این حقیقت توجه داشت که کودک به طور مداوم توانایی خود را برای صحبت کردن، گسترش می دهد. بنابر این در صورتی که کودک درست پرورش یابد، در زمینه های مختلف دیگر، استعداد خود را نشان می دهد. بر اساس تحقیقاتی که از جهت روش شناسی تعلیم و تربیت در زمینه فراگیری زبان مادری انجام شده، روشی ابداع شده که به متد سوزوکی معروف شده و چکیده آن این است که : همان گونه که هر کودک توانایی این را دارد که استعدادهایی در زمینه فراگیری زبان مادری نشان دهند، همان گونه هم هر کودک سرشار از استعداد موسیقی و بروز و نمای آن است.

این یک اشتباه است که فکر کنیم آینده کودک ما صرفاً به مسائل موروثی و استعدادهای ذاتی وابسته است. بسته به مهارت و خلاقیت و ابتکار مربی، هر کودکی می تواند در اثر پرورش درست به قابلیت هایی بالا دست یابد. بچه ها با این “قانون استعداد” رشد پیدا می کنند. همه چیز بستگی به روش آموزشی و پرورشی دارد. یک روش آموزشی معین ممکن است در کودکان مختلف نتایج متفاوتی داشته باشد.هر کودکی این ظرفیت را دارد که در زمینه های متفاوت استعداد خود را بروز دهد، حداقل در حدی که زبان مادری خود را نشان می دهد. هر کودک مخلوقی است شگفت انگیز و گرانبها. لطفاً این فرصت را در اختیار کودک خود بگذارید تا استعدادهای خود را نشان دهد.

بیشتر بخوانید: تاثیر موسیقی بر کودکان در رده های مختلف سنی

شرایط پنجگانه برای رشد استعداد:

1- شروع زود و به موقع

2- محیط سطح بالا

3- پشتکار برای تمرین

4- مربی عالی رتبه

5- متد جامع و کامل

موسیقی کودکان

رهنمودهای آموزشی

1- پرورش عالیه ی حساسیت موسیقیایی

برای کودک خود شرایطی را فراهم کنید تا روزانه قطعه ای از ساز منتخبشان را، گوش دهند. چرا که زمانی که هنرجویان با قطعاتی که می خواهند کار کنند از قبل آشنا باشند، در اصل استعدادهای درونی خود را بهتر نشان میدهند. این بهترین راه ایجاد انگیزه است. زمانیکه انگیزه ایجاد می شود، کودک شما با لذت تمرین خواهد کرد و خوب و درست رشد  پیدا می کند. ویولن وسیله ایست برای کشت و پرورش استعداد و توانایی و صفات انسانی.

 

2- تونالیزاسیون (پرورش صدای ساز)

خواننده ها به منظور تولید و پرورش صدای صاف و زیبا، تمرینات آموزشی خاصی انجام می دهند که به آن “وکالیزاسیون” (صدا سازی). درس های آنها با تمرینات صداسازی آغاز می شود تا قدرت و کیفیت صدا را در آواز خواندن بالا می برند. برای نوازندگان نیز، به همین روش، بسیار ضروری است که معلمان، درهر جلسه ی درس، هنرجو را به تمرینات تونالیزاسیون (صدا سازی) ترغیب نمایند. همچنین هنرجو موظف است در خانه نیز تمرینات “تونالیزاسیون” را انجام دهد تا توانایی خود را در تولید صدای بهتر ساز، افزایش دهد.

 

3- ارتقای یک وضعیت متعادل

کوشش در جهت کسب صدای خوب، طرز صحیح گرفتن و تعادل ساز و نحوه گرفتن راحت آرشه، تکلیف اصلی است.

 

4- ایجاد انگیزه

والدین و مربیان هم باید سعی در ایجاد و ارتقای انگیزه ی کودک داشته باشند، در حالی که او از تمرین لذت برده و احساس رضایت داشته باشد.

 

درس در کلاس

درس های انفرادی

این که هنرجو یک قطعه را با تکنیکی صحیح و درست فرا گرفته باشد، لزوماً دلیل بر این نیست که باید فراگیری قطعه بعدی را آغاز کند. چرا که او می تواند قطعه را بهتر یاد بگیرد. ما باید به کودک بگوییم (حالا که می توانی این قطعه را بنوازی، زمان آن است که بررسی کنیم که چه چیزی در این درس مهم است. تا با کار روی آنها توانایی نواختنت را بالا ببریم). این شامل بهبود صدا سازی، نوازندگی، ریتم و حس موسیقیایی است.

یک نکته مهم دیگر این است که وقتی هنرجو قطعه ی اول را درست و کامل فرا گرفت و می خواهد قطعه دوم را شروع کند، نباید تمرین هایش را برای قطعه اول متوقف کند و باید به تمرین دو قطعه بپردازد. با تمرین و مرور قطعات قبلی هنرجو هنوز جا دارد که توانایی خود را افزایش دهد. بر اساس سطح پیشرفت و تمرکز هنرجو، زمان فراگیری یک درس متفاوت است.

 

کلاس های دسته جمعی

در کلاس های دسته جمعی هنرجو مطالبی را که فراگرفته همراه بقیه هنرجویان کلاس می نوازد. این کلاس ها بسیار مفید هستند زیرا همراه با هنرجویانی که از خود پیشرفته تر هستند می نوازند و همچنین می شنوند، بنابراین نواختن خود هنرجو پیشرفت خواهد کرد.

تمرین در خانه

تمرین در خانه

در اصل تمرینات روزانه در خانه است که موجبات شکوفایی استعداد را فراهم می سازد. نکته قابل توجه این است که هنرجو چه اندازه و چگونه آموزش ها و نکات کلاس را تمرین کند. پیشرفت کودکان به این بستگی دارد که والدین چگونه کودک  را هدایت کرده و محیطی پر انگیزه و بدون سرزنش را فراهم می سازند. تا آنجا که به فراگیری زبان مادری مرتبط  است، هیچ کودکی به دلیل ناکامی های لحظه یی و بی حوصله گی یادگیری را نیمه کاره رها نمی کند.

 

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات