آموزش فاگوت
فاگوت ( باسون) یک ساز دمیدنی باس است که در طول قرن هفده با اقتباس از کورتال (Curtal) ساخته شد. این ساز متشکل از دو لوله است که به موازات هم امتداد می یابند و در انتها با لوله ایی به فرم U به یکدیگر متصل میشوند. فاگوتهای قدیمی فقط دو کلید داشتند اما در قرن نوزدهم سازندگان آلمانی سیستم های مختلف کلید را روی آنآزمایش کردند که موفق ترین آنها سیستم هکل (Heckel) است. فاگوت مانند ابوا دارای دو قمیش است و ساز باس بخش بادی های چوبی محسوب می شود. قمیش بر روی فلزی خمیده ای به نام Crook یا Bocal نصب شده است و کوک ساز را با کشیدن این لوله به طرف بیرون یا بردن آن به داخل تنظیم می کنند. اگر فاگوت به خاطر داشتن دو قمیش و شکل مخروطی اش مانند ابوا است اما صدای آن کمتر تو دماغی است. فاگوت مانند ابواقادر به نواختن ملودی های تغزلی بسیار زیبا است و به صورت برجسته ای نیز توانایی نواختنپاساژهای استاکاتو را دارد.
برای اطلاع از تاریخ دوره ها به سایت آموزشگاه موسیقی چکاد مراجعه فرمایید.
فاگوت به عنوان ساز سلودر تمام مناطق بسیار خوب است اما وقتی به عنوان ساز همراهی استفاده می شود صدای آن، به خصوص در مناطق بالا معمولا به وسیله سازهای دیگر پوشیده می شود. در مناطق بم، این ساز، باس بسیار قوی و خوبی برای گروه بادی های چوبی است و برای دوبل شدن با ویولن سل ها و سازهای باس نیز بسیار خوب است. در ترکیب با ویولن سل ها صدای ویولن سل ها غالب است اما با افزایش تعداد فاگوت به دو یا بیشتر می توان صدای فاگوت ها را تقویت کرد.
فاگوت به عنوان یک ساز چابک برای قسمت های سولو در ارکستر، از دوران باروک مورد علاقه و توجه آهنگسازان بوده است. بسیاری از آهنگسازان در قطعات طنزآلود، پاساژهای استاکاتو برای این ساز نوشته اند.
درنوشتن دینامیک ها برای این ساز باید بسیار احتیاط کرد. نواختن pp برای پایین ترین نت ها ( حدودا پنجم درست اول ساز) و بالاترین نت ها ( بالاترین پنجم درست) بسیار است. وقتی فاگوت سولو همراهی می شود دینامیک ساز همراهی کننده نباید صدای فاگوت را تحت تاثیر قرار دهد.
تولید آوا و زبان زدن
تکیه تک زبانی در سرعت های قابل ملاحظه نیز در فاگوت قابل اجرا است ولی تکیه ی دو زبانی یا سه زبانی به ندرت و جود دارند اگرچه بعضی نوازندگان قادر به اجرای این تکنیک ها نیز هستند اجرای لگاتوهای بالا رونده در این ساز با سرعت زیاد آسان است. پرش های بزرگ نیزحتی در بالاترین مناطق آسان اند اما به دلیل ساختمان ساز، پرش های رو به پایین دشوار هستند.
تریل و ترمولو
تریل های فاگوت بسیار تاثیرگذار هستند و به دلیل انگشت گذاری دشوار، از تریل های زیر باید دوری کرد:
ترمولو در این ساز رایج نیست واگر هم نوشته شود نباید از فاصله ی چهارم درست بیشتر باشد.
درارکسترهای متوسط تعداد فاگوت ها مانند دیگر اعضای بادی های چوبی دو عدد است اما باگسترش و افزایش تعداد سازها این تعداد می تواند به سه یا چهار نیز افزایش پیدا کند.
پرسش و پاسخ 0
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
ارسال دیدگاه