آسان ترین ساز برای یادگیری کدام است؟

آسان ترین ساز برای یادگیری کدام است؟
  • تاریخ ایجاد: 28 خرداد 1402

وقتی نوبت به یادگیری یک ساز موسیقی می رسد، سطح دشواری می تواند بسته به عوامل مختلفی از جمله استعداد شخصی، تجربه موسیقی قبلی و خود ساز خاص متفاوت باشد.

با این حال، به طور کلی برخی از سازها به دلیل عواملی مانند طراحی ساز، تکنیک نواختن و منحنی یادگیری، برای افراد مبتدی آسان تر در نظر گرفته می شوند.

منظور از منحنی یادگیری این است که تعدادی از سازها از نظر سختی یادگیری، شیب میزان سختی در ابتدای یادگیری شدیدتر است و بعضی از سازها در ابتدا ساده تر و با گذشت زمان و در سطوح بالاتر مشکل می شوند.

برای مثال آموزش سازهای آرشه ای مانند ویولن ، ویولنسل و آموزش کمانچه یا ساز زهی عود، به دلیل نداشتن پرده بندی روی دسته ساز، در شروع برای بسیاری از هنرجویان دشوار است و به تمرین زیادی برای پرورش گوش موسیقایی از طریق سلفژ نیاز است تا هنرجو بتواند نت ها را به درستی اجرا کند.

در مقابل آموزش سازهایی مانند آموزش پیانو ، سنتور و کیبورد از جهت اینکه چیدمان نت ها روی ساز مشخص است، نمایش دیداری نت ها درک تئوری موسیقی را آسان تر می کند. نواختن نت ها نیز به طور کلی آسان تر هستند و در مقایسه با برخی سازهای دیگر به قدرت انگشت کمتری نیاز دارند.

همینطور سازهای کوبه ای به جهت تئوری موسیقی ساده تر، کمی آسانتر برای یادگیری به نظر می رسد.

ولی پیشرفته شدن در هر سازی نیازمند تلاش و پشتکار و مداومت در تمرینات روزانه دارد. بنابراین تکیه به آسان یا سخت بودن یک ساز برای یادگیری از اساس کار اشتباهی است.

بنابراین به عنوان نتیجه این بحث یادآوری می کنیم، ممکن است این سازها برای شروع آسان‌تر در نظر گرفته شوند، اما تسلط بر هر ساز نیازمند تمرین، فداکاری و صبر است. سهولت یادگیری نیز بر اساس عوامل فردی متفاوت خواهد بود.

مهم است که سازی را انتخاب کنید که با علایق و انگیزه های شخصی شما همخوانی داشته باشد تا از یک تجربه یادگیری لذت بخش و لذت بخش اطمینان حاصل شود.

چگونگی انتخاب ساز در کودکان

چگونگی انتخاب ساز در کودکان

انتخاب یک ساز موسیقی برای یادگیری کودک می تواند یک تصمیم هیجان انگیز و مهم باشد. در اینجا چند فاکتور برای کمک به کودک در انتخاب ساز وجود دارد:

علاقه و اشتیاق کودک

علایق و ترجیحات فرزندتان را رعایت کنید. آیا آنها برای سازهای خاصی اشتیاق نشان می دهند؟ هنگام گوش دادن به انواع موسیقی یا تماشای اجرای نوازندگان به واکنش آنها توجه کنید.

اگر آنها شیفتگی یا تمایل خاصی را برای نواختن ساز خاصی ابراز می کنند، می تواند نشانه ای قوی از علاقه آنها باشد. این فاکتور مهمترین فاکتور در انتخاب ساز است که به هیچ وجه نباید ساده از آن عبور کرد.

ویژگی های فیزیکی کودک

ویژگی ها و قابلیت های فیزیکی فرزندتان را در نظر بگیرید. برخی از سازها به ویژگی های فیزیکی خاصی نیاز دارند، مانند اندازه دست ها یا توانایی دمیدن در یک ساز.

اگرچه امروزه برای اکثر سازها، سایزبندی وجود دارد و مدرس یا کارشناس موسیقی می تواند به شما در انتخاب سایز مناسب ساز مورد علاقه فرزندتان کمک کند.

سن کودک

سن فرزندتان را در نظر بگیرید. شروع کردن آموزش ساز بدون اینکه کودک به سن مناسب آن برسد و به لحاظ رشد مغزی و شناختی و توانمندی های جسمی، می تواند برای کودکان بسیار آسیب زا باشد.

به همین منظور دوره های موسیقی کودکان (ارف) برای کودکان دست کم زیر 7 سال الزامی می باشد. در کلاس های موسیقی کودک، مبانی و پایه های آموزش موسیقی از طریق روش های غیرمستقیم، بازی های هدفمند موسیقایی، آموزش سازهای ساده شده ای مانند طبل، بلز و فلوت ریکوردر و همنوازی ها و آوازهای گروهی، آموزش داده می شود.

در پایان این دوره کودک با درکی که از ریتم، نت های موسیقی، سلفژ و به دست آوردن توانمندی های جسمی مانند هماهنگی عصب-عضله، قوی شدن انگشتان و غیره بدست می آورد، آمادگی کامل برای شروع سازهای تخصصی را دارد.

قرار گرفتن کودک در معرض موسیقی

کودک خود را در معرض انواع مختلف موسیقی و ساز قرار دهید. در اجراهای زنده شرکت کنید یا ویدیوهای نوازندگان مختلف را تماشا کنید که سازهای مختلف را می نوازند.

این قرار گرفتن در معرض می تواند به کودک شما کمک کند تا برای صداها و سبک های مختلف ذائقه پیدا کند و آنها ممکن است به طور طبیعی به سمت یک ساز خاص جذب شوند.

قبل از اقدام امتحان کنید

در صورت امکان، فرصت هایی را برای فرزندتان فراهم کنید تا قبل از تصمیم گیری نهایی، سازهای مختلف را از نزدیک ببینند و امتحان کنند.

آموزشگاه موسیقی چکاد برای این منظور دوره ساز شناسی را به صورت رایگان برای کودکان انجام می دهد. برای این منظور در طی یک هفته طی یک برنامه از قبل تعیین شده، کودک را به کلاس های مختلف آموزش ساز برده و مدرس ساز تخصصی به توضیح ساز و نوازندگی ساز مربوطه برای کودک می پردازد و از این طریق او را از نزدیک با ساز آشنا می کند.

معمولا در پایان این مدت کودک به یک یا دو ساز علاقه مند می شود و سپس مجدد جلسه مشاوره ای را برای او و خانواده اش با استاد مربوطه آن ساز ترتیب می دهیم تا کودک تصمیم نهایی خود را بگیرد.

توصیه مدرس موسیقی کودک

کودکانی که در دوره های موسیقی کودکان شرکت کرده اند، در طول دوره توانمندی های مختلفی را از خود نشان می دهند که در نتیجه مربی با زیر نظر داشتن کودکان متوجه آنها شده و می تواند در پایان دوره توصیه های ارزشمندی را در مورد توانمندی های کودک به شما ارائه دهد.

مثلا درک ریتم بهتر در یک کودک یا گوش قوی تر دیگری برای درک نت ها یا برعکس ضعیف بودن در هر یک از این توانمندی ها.

لذا در نتیجه این شناخت مربی ممکن است به شما توصیه کند که این کودک در سازهای کوبه ای می تواند خیلی موفق باشد یا به دلیل ضعف در گوش موسیقایی ممکن است شروع سازی مانند ویولن برای او سخت باشد.

اما به یاد داشته باشید که مهمترین جنبه حمایت از علاقه و اشتیاق فرزندتان به موسیقی است. آنها را تشویق کنید تا گزینه های مختلف را بررسی کنند، در مورد فرآیند یادگیری خود صبور باشند، و همزمان با شروع سفر موسیقی خود، حمایت و تشویق مداوم ارائه دهند.

فرآیند انتخاب ساز برای بزرگسالان چگونه است؟

فرآیند انتخاب ساز برای بزرگسالان چگونه است؟

روند انتخاب یک آلات موسیقی برای بزرگسالان شبیه به روش برای کودکان است، با چند ملاحظات اضافی:

علایق شخصی و سلیقه موسیقی

به عنوان یک بزرگسال، احتمالاً درک واضح تری از ترجیحات و علایق موسیقی خود دارید. انواع موسیقی هایی که از گوش دادن به آن لذت می برید و سازهایی که معمولا در آن ژانرها استفاده می شود را در نظر بگیرید. اگر علاقه خاصی به ساز خاصی دارید، این می تواند تصمیم شما را راهنمایی کند.

تعهد و زمان در دسترس بودن

یادگیری یک ساز موسیقی مستلزم زمان و فداکاری است. سطح تعهد و میزان زمانی را که می توانید برای تمرین و یادگیری اختصاص دهید در نظر بگیرید.

برخی از سازها ممکن است به زمان و تلاش بیشتری نسبت به سایر سازها نیاز داشته باشند. سازی را انتخاب کنید که با سطح تعهد شما مطابقت داشته باشد و با برنامه شما مطابقت داشته باشد.

بودجه و دسترسی

سازهای مختلف با هزینه های متفاوت همراه هستند. بودجه خود را برای خرید یک ساز و همچنین هزینه های نگهداری مداوم در نظر بگیرید. علاوه بر این، در مورد دسترسی به ساز فکر کنید. آیا می توانید به راحتی معلمان و منابع مورد نیازتان را برای حمایت از سفر یادگیری خود پیدا کنید؟

راحتی و توانایی فیزیکی

ویژگی ها و قابلیت های فیزیکی خود را ارزیابی کنید. عواملی مانند مهارت انگشتان، اندازه دست، کنترل تنفس و هرگونه محدودیت فیزیکی که ممکن است داشته باشید را در نظر بگیرید. برخی از سازها ممکن است راحت‌تر یا مناسب‌تر با توانایی‌های فیزیکی شما باشند و روند یادگیری را روان‌تر و لذت‌بخش‌تر کنند.

تجربه و مهارت های قابل انتقال

هر گونه تجربه یا مهارت های موسیقی قبلی را که دارید در نظر بگیرید. اگر تجربه قبلی با یک ساز خاص یا دانش تئوری موسیقی دارید، ممکن است سودمند باشد که سازی را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد بر اساس آن پایه و اساس بنا کنید. این می تواند پیشرفت یادگیری شما را تسریع کند و تجربه را رضایت بخش تر کند.

مشاوره پیش از ثبت نام

درست مانند کودکان، داشتن ارتباط نزدیک با سازهای مختلف قبل از تصمیم گیری نهایی سودمند است. شما می توانید از طریق مشاوره با مدرسین سازها که در آموزشگاه موسیقی چکاد به صورت رایگان در اختیار شماست، استفاده کنید. این به شما درک بهتری از احساس هر ساز و اینکه چگونه شخصاً با شما طنین انداز می شود، به شما می دهد.

از ویدئوهای سازشناسی که آموزشگاه موسیقی چکاد تهیه کرده و بصورت رایگان در سایت و آپارات و اینستاگرام آموزشگاه در دسترس شماست استفاده کنید. در این ویدئوها، اساتید خبره هر ساز به توضیح کامل آن ساز و همچنین نوازندگی با آن ساز می پردازند که به انتخاب شما بسیار کمک خواهد کرد.

در نهایت، سازی که انتخاب می‌کنید باید چیزی باشد که به آن علاقه داشته باشید و برای یادگیری آن هیجان‌زده باشید. از امتحان کردن چیزی جدید یا دنبال کردن یک آرزوی دیرینه موسیقی نترسید. لذت یادگیری را در آغوش بگیرید و در بزرگسالی از فرآیند کشف و تسلط بر ساز انتخابی خود لذت ببرید.

رای بدهید

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات