مقدمه ای بر آواز ایرانی و روش تدریس آن

  • تاریخ ایجاد: 29 مرداد 1401

آواز

آواز در تعریف کلی و رایج عبارت است از بیان احساس یا خوانش شعر یا مطلبی معین به صورت آهنگین همراه با صوت و لحن لازم  وحس زیبائی شناسی توسط خواننده .

از این روی می توان قدمت آواز را به بلندای خلق احساس و اجرای اصوات توسط موجودات مختلف دانست و حد ومرز تاریخی و مکانی ندارد، اما صدای آواز انسان همواره دستخوش تغییرات همراه با تکامل اندیشه، نگرش و نحوه زندگی و سرنوشت بشر در اقلیم های گوناگون بوده است .

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از دوره های آموزش تار به سایت آموزشگاه موسیقی چکاد مراجعه فرمایید.

آواز در ایران زمین

شواهد تاریخی و نقوش بدست آمده از سنگواره ها و ساختار آهنگین و موزون غزل پارسی همگی گواه بر اصالت و موجودیت خاص ومتمایز موسیقی در ایران زمین است. از این روی شاکله ساز و آواز مانند صدای کاروانیست که از دور دست و از دل تاریخ باستانی، فرهنگ کهن و فاخر این سرزمین به گوش میرسد. از الحان باربد موسیقی دان عهد ساسانی مانند آرایش خورشید، ساز نوروز، راه شبدیز و باغ شیرین و شب فرخ تا ایجاد مقامهای عشاق و عراق، زیرافکن و زنگوله و نوا و تا رسیدن عصر حاضر که زمان تدوین، جمع آوری و نگارش و آموزش نغمات سازی و آوازی توسط خاندان فراهانی بود و هوای دیلمان استاد صبا، اینها همه درون مایه و ذات صدای موسیقی ایران است که مانند رودی جاری از دل اقوام و نواحی مختلف با حوادث تلخ و شیرین عبور کرده و در قالب دو ردیف اجرائی و آموزشی به نام های ردیف سازی و ردیف آوازی توسط اساتید نامدار این سرزمین مهیا گردیده و در دسترس دوستداران و اهل هنر است .

آموزش آواز ایرانی

شیوه ی آموزش آواز ایرانی از دیر باز  بصورت سینه به سینه در دل ردیف نهادینه گردیده است.  در این روش استاد و هنرجوی آواز با الگو قراردان یکی از ردیف های آوازی  نحوه اجرای هر یک از گوشه ها و قطعات موجود در  یک دستگاه یا آواز معین را تمرین کرده و در هرجلسه کلاسی نسبت به تمرکز بر نتهای قالب در گوشه و تکامل احساس، تکنیک، فراز و فرود و تحریرها، تمرین های لازم داده میشود. بدیهی است در نگاه اول این امر برای افراد مبتدی کمی سخت بنظر می آید، اما پس از سپری شدن سه تا شش ترم آموزشی نتایج مثبت دراین روش به شرح زیر می باشد :

– افزایش قابلیت های صدای هنرجو بر اساس تمرین های صداسازی

– آشنایی هنرجو با نحوه ایجاد حس و بیان شعر

– شناخت فواصل میان نت ها و سرایش دانگ ها در یک گوشه و در ادامه اجرای گام موثر دستگاه

– تمرین های صوتی مداوم در شناخت و ایجاد حس در  ادوات تحریر

– تصنیف خوانی همراه با شناخت نغمات ساخته شده از ردیف

– آشنائی با ساز و نت و همراهی ساز و آواز در کلاس درسی

در این روش هر فردی قادر به خواندن است، کافیست با آواز هم درد شویم و حس قالب بر آهنگ را درک و اجرا کنیم. تمرینهای مداوم بر ایجاد حجم استاندارد صدا و دقت در گوش کردن و تقلید اصوات و تقویت و انتقال احساس، ما را در مسیر اجرای  آواز ایرانی و تصانیف دلچسب آن  یاری خواهد کرد .

 در انتها  از شعر استاد هوشنگ ابتهاج  در این باب مدد میجویم.

         من همان نایم که گر خوش بشنوی                    شرح دردم با تو گوید مثنوی

         یک نفس دردم هزار آواز بین                            روح را شیدائی پرواز بین

      

بیشتر بخوانید: آشنایی با مبانی موسیقی (تئوری موسیقی)

 

  نگارنده: محمود صفی زاده، مدرس آواز کلاسیک ایرانی (آواز سنتی) آموزشگاه موسیقی چکاد

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات