تاثیر موسیقی بر کودکان در رده های مختلف سنی

musickids
  • تاریخ ایجاد: 29 مرداد 1401

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ جوامع بازی می کند. در حال حاضر می توان نمود موسیقی را در بسیاری از جنبه های زندگی  مانند فیلم و تئاتر، مراسم و مناسک ملی و مذهبی، جشن ها، مراسم نظامی و غیره پیدا کرد. اما هیچ کدام به اندازه تاثیر موسیقی بر کودکان اهمیت نمی یابد.

از بدو تولد، پدر و مادر به طور غریزی از موسیقی برای آرامش و تسکین کودکان استفاده می کنند. همینطور برای ابراز عشق و شادی خود، تعامل و ارتباط برقرار کردن با کودکان. والدین می توانند بر پایه این غرایز طبیعی ، از موسیقی در جهت رشد کودک و بهبود مهارت های اجتماعی در تمام سنین استفاده کنند.

نکته: برای دیدن همه دوره های آموزشگاه موسیقی چکاد به این صفحه مراجعه کنید.

تاثیرات موسیقی کودکان

موسیقی مشتعل تمام زمینه های رشد کودک اعم از فکری، اجتماعی و عاطفی، حرکتی، کلامی و یادگیری است. موسیقی کمک می کند بدن و ذهن با هم کار کنند. ترغیب کودکان به موسیقی در طول رشد اولیه کمک می کند تا آنها صداها و معانی کلمات را یاد بگیرند. همچنین حرکت به همراه  موسیقی به ایجاد مهارت های حرکتی کودکان کمک می کند و در عین حال امکان خود ابرازی کودکان را فراهم می کند. موسیقی هم برای کودکان و هم بزرگسالان، موجب تقویت مهارت های حافظه می شود.

علاوه بر همه مزایای اشاره شده، موسیقی خوب موجب شادی روح و روان انسان می شود.

بیشتر بدانید:  موسیقی کودکان در متد ارف را در این مطلب بخوانید.

موسیقی و تاثیر بر یادگیری اجتماعی کودک

برای کودکان نو پا و پیش دبستانی، نواختن موسیقی می تواند یک تجربه یادگیری اجتماعی پویا باشد. هم نوازی موسیقی با کودکان دیگر باعث می شود کار در تیم را یاد بگیرند. همچنین، موسیقی کودکان کمک می کند یاد بگیرند که با هم می توانند چیزی بزرگتر از مجموع اجزاء آن ایجاد کنند.

مزایای دیگر موسیقی برای کودکان شامل یادگیری جمعی، به اشتراک گذاری، سازش، خلاقیت، و افزایش مهارت هایی است که برای ورود به مدرسه، رویارویی با چالش های جدید مانند شروع به ایجاد دوستی های جدید و توسعه مهارت های اجتماعی بسیار ارزشمند است.

آموزش موسیقی را از کجا شروع کنیم؟

تاثیرات تکاملی موسیقی در کودکان

کودکان در تمام سنین، خود را از طریق موسیقی بیان می کنند. پخش موسیقی برای نوزادان ثابت می کند که، حتی در سنین پایین، حرکات، آواهای مبهم، و یا حرکت دست خود را در پاسخ به موسیقی مشهود است. بسیاری از کودکان پیش دبستانی ملودی ایجاد می کنند، و به صورت ناخودآگاه، در بازی های خود آواز می خوانند. همچنین در دوره ابتدایی یاد می گیرند که به صورت گروهی آواز بخوانند و یا یک آلت موسیقی را بنوازند.

 

نوزادان و موسیقی: نوزادان پیش از اینکه کلمات را  تشخیص دهند می توانند ملودی یک آهنگ طولانی را درک کنند. آنها تلاش می کنند تا صداها را تقلید کنند و در پاسخ به موسیقی حرکت کنند حتی پیش از اینکه به لحاظ فیزیکی توانمندی لازم را داشته باشند. موسیقی آرام پس زمینه می تواند برای نوزادان دارای اثر تسکین دهنده، به خصوص در زمان خواب داشته باشد. سعی کنید یک یا دو خط آواز در مورد حمام کردن، لباس پوشیدن و غذا خوردن کودک بسازید و در حین انجام این فعالیت ها برایشان بخوانید. قطعا تاثیر موسیقی را در آموزش نوزادان مشاهده خواهید کرد.

کودکان نوپا و موسیقی: کودکان نوپا دوست دارند با شنیدن موسیقی حرکت داشته باشند. کلید موسیقی کودکان نو پا، آهنگ هایی است که با تکرار واژه هایی حافظه آنها را تقویت می کند.  آهنگ های مفرح آنها را به خنده می اندازد. اجازه دهید کودک به جای کلمات اصلی آهنگ، کلمات بامزه جایگزین کند و با دست زدن یا پا کوبیدن با ریتم آهنگ همراه شود یا حتی آن را تغییر دهد.

کودکان پیش دبستانی و موسیقی: این رده سنی از کودکان آواز خواندن را به خاطر “آواز خواندن” دوست دارند! آنها دوست دارند صدای خود را هر چه بلندتر به گوش دیگران برسانند. آنها از اشعار کودکانه که در مورد تمام چیزهای آشنا مثل خانواده، مردم، حیوانات و اشیا وجود دارد لذت می برند، همینطور از ترانه هایی که آنها را به انجام کار یا حرکتی تشویق می کند. آنها هم مانند کودکان نوپا ساختن شعرهای با قافیه و گاها بی معنا را به همراه ملودی دوست دارند.

کودکان دبستانی و موسیقی: کودکان در این رده سنی آهنگ هایی را دوست دارند که یک رشته از اتفاقات را بیان می کند. آهنگ ها و فعالیت های موسیقایی با کودکان دیگر، در این مرحله از رشد کودک موثر است. کودکان در سن مدرسه شروع به ابراز دوست داشتن و دوست نداشتن انواع مختلف موسیقی می کنند. آنها ممکن است علاقه به یادگیری موسیقی را نیز ابراز کنند.

پرسش و پاسخ 0

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات